تاریخ : 27 تیر 1403 «جهش تولید با مشارکت مردم»
  • 1399/06/05 - 00:00
  • - تعداد بازدید: 37
  • - تعداد بازدیدکننده: 35
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

دومین نشست تخصصی حکمرانی خوب ویژه مدیران و کارکنان دولت

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش مدیریت دولتی: دومین نشست از سلسله نشست های تخصصی با عنوان «حکمرانی خوب» برای کلیه مدیران و کارکنان دولت، صبح روز چهارشنبه پنجم شهریورماه 1399 از ساعت 10 تا 12 به صورت برخط (آنلاین) در سالن ولایت مرکز آموزش مدیریت دولتی برگزار گردید. سخنران این نشست تخصصی، دکتر محمد فاضلی جامعه‌ شناس ایرانی و عضو هیأت علمی دانشگاه شهیدبهشتی و مشاور وزیر نیرو و رئیس مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی بود. وی از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ معاونت پژوهشی مرکز بررسی ‌های استراتژیک و مدیر شبکه مطالعات سیاست ‌گذاری عمومی را برعهده داشته است.

ابتدا دکتر فاضلی پیرامون «حکمرانی خوب یا توانمندسازی حکومت» و آنچه در نشست پیشین بیان کرده بود، مروری اجمالی داشت و با تکیه بر کتاب «توانمندسازی حکومت: شواهد، تحلیل، عمل» سخنانش را مطرح نمود. وی ویژگی های کار را بر چهار محور «مبادله بر، صلاح دید، خدمت و فناوری شناخته شده» معرفی و در ادامه بر پنج مؤلفه «تدوین سیاست، لجستیک، خدمت رسانی اجرایی بر و وظایف بدخیم» انواع کارها را برشمرد و با ارائه نمونه های متعدد، به شرح موضوع پرداخت. 

دکتر فاضلی با تاکید بر دو دسته چالش 2015 و 1804 گفت: «در چالش 2015 انجام کارهایی که می دانیم چگونه انجام دهیم با استفاده از دانشی که قبلاً کسب شده با مجهول بسیار کم با بستر کم ریسک و در چالش 1804 کارهایی که با توجه به کمبود دانش، مجهولات بسیار، منافع متفاوت، تعاملات پرریسک و بستر پویا و ناشناخته، نمی دانیم چه کنیم؛ مطرح است. در چالش 1804 نیازمند رهبری هستیم. از این رو، بازنگری و بازبینی این دو چالش پیوسته باید در برابر ما باشد.»

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی ضمن اشاره به انطباق تکرارشونده مساله محور گفت: «تمرکز بر مسائل خاص، ترویج تکرارهای آزمایشی، ایجاد محیط اختیاردهی و درگیر کردن مجموعه گسترده از عاملان مهمترین مباحث قابل طرح در این زمینه هستند.»

مشاور وزیر نیرو و رئیس مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی با اشاره به تمرکز بر مساله ها، به جای راه حل ها بیان داشت که «تغییر و بهبود بیش از آن که از موفقیت نشأت بگیرد، از شناخت مسائل انگیزه می گیرد. مسائل پنجره هایی می گشایند تا از طریق آنها عاملان مجبور به بررسی بسترهای مسائل، شناسایی تغییرات ضروری برای یافتن راه حل های مناسب شوند.» وی همچنین به ساختن مساله تاکید کرد و گفت: «نتیجه ساختن مساله جلب توجه به ضرورت تغییر و وارد کردن چنین تغییری به دستور کار اجتماعی، سیاسی و اداری است.» البته این مبحث با ارائه چندین نمونه بسط داده شد.

دکتر فاضلی در بخش دیگر سخنانش ضمن تأکید بر نمودار ایشیکاوا و برشماری اهمیت سؤالات مکرر در سطوح مختلف، گفت: «راه حل واقعی برای مسائل بزرگ در عمل به شکل تعداد زیادی راه حل های کوچک برای بسیاری از ابعاد علیه مساله وارد می شود؛ نمودار استخوان ماهی و پرسش های آنی می تواند بیانگر نزدیکی به این مفاهیم باشد که دائماً باید در مسائل گوناگون این موارد را طرح ریزی کرد.» 

در فرجام این سخنرانی، دکتر فاضلی با برجسته سازی  «انطباق تکرارشونده مسئله محور» گفت: «باید ویژگی های آزمایش تکرارشونده و شیوه خزیدن و فضای طراحی را همواره مدنظر داشت و با ارائه راه حل های کوچک و پیوسته، گام هایی بلند در حل مسائل برداشت.»

گفتنی است این برنامه از طریق سامانه آموزش های الکترونیکی مرکز (tclms.smtc.ac.ir)، وبینار و اینستاگرام مرکز (lsmtc.ac.ir) همزمان به صورت زنده پخش شد که با استقبال و همراهی خوبی مواجه گردید.

 

  • لینک کوتاه : /Z83

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 977
کلمات کلیدی
مریم کوشا
خبرنگار

مریم کوشا

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید