تاریخ : 27 تیر 1403 «جهش تولید با مشارکت مردم»
  • 1399/08/03 - 00:00
  • - تعداد بازدید: 36
  • - تعداد بازدیدکننده: 34
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

عزم جدی دولت برای انتصاب مدیران از طریق شناسایی و توسعه شایستگی ‌های مدیریتی به کمک کانون ‌های ارزیابی

مهندس جمشید انصاری با حضور در برنامه «به وقت ایران» شبکه آموزش سیما، به تشریح روند مدیریت در نظام اداری پرداخت.

به گزارش روابط ‌عمومی سازمان اداری و استخدامی کشور، وی با بیان اینکه مسئولیت تمشیت نظام اداری در جمهوری اسلامی ایران بر عهده سازمان اداری و استخدامی کشور است، اظهار داشت: البته نظام مدیریت نباید منحصر به نظام مدیریت در بخش دولتی شود؛ چرا که بخش خصوصی در اداره کشور سهم بزرگی دارد و نظام‌ های مدیریتی در بخش خصوصی نیز متولیانی دارند که باید به آن‌ها نیز پرداخته شود.

معاون رئیس ‌جمهوری با بیان این نکته که نظام انتصاب مدیران و تربیت و آماده‌سازی آنان در طول ۴۰ سال گذشته دستخوش تغییراتی شده است، گفت: ما در مقاطع مختلف متناسب با شرایط کشور عمل کردیم؛ در ابتدای پیروزی انقلاب، تصور این بود که مدیرانی که در نظام حکومتی سابق تجربه مدیریت داشتند، با نظام فعلی همراه نیستند و از نیروهای جوانی که با انقلاب همراه بودند یا به طور کلی افرادی که با نظام قبلی همکاری نداشتند برای مدیریت استفاده شد. کمی پس از انقلاب ضرورت آموزش مدیران برای اینکه بتوانند وظایف خود را به نحو بهتر انجام دهند، درس و برنامه ‌های آموزش مدیران دولتی آغاز شد؛ چرا که خیلی از آنان فاقد آموزش ‌های مقدماتی و دانش مدیریتی بودند. دهه ۶۰ و ۷۰، در سازمان اداری و استخدامی کشور و مرکز آموزش مدیریت دولتی دوره‌ های آموزشی بلندمدت و کوتاه ‌مدت برای مدیران تشکیل و تلاش گسترده ‌ای در آموزش اصول اولیه مدیریت دولتی برای مدیران به عمل آمد.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۳ مصوبه‌ای در شورای‌عالی اداری به تصویب رسید تحت عنوان «برنامه آموزش و تربیت مدیران آینده» که متناسب با این برنامه یک نظام شناسایی و استعدادیابی افراد واجد شرایط برای مدیریت پیش ‌بینی کردیم و این کار توسط کانون ‌های ارزیابی که نوعاً دولتی نیستند و متشکل از متخصصان و دانشگاهیان ‌هستند، انجام می ‌شود. کلیه دستگاه‌ ها طبق این مصوبه موظف شده ‌اند نیروهای واجد شرایط برای تصدی مشاغل مدیریتی در سطوح مختلف را شناسایی و ارزیابی کنند و از کسانی که واجد شرایط تشخیص داده می ‌شوند، بانک اطلاعاتی را تشکیل دهند. همچنین اگر کانون ارزیابی‌ کننده تشخیص دهد فرد قبل از مدیریت به آموزش ‌هایی نیازد دارد، آن آموزش ‌ها باید به عنوان توسعه شایستگی‌ ها به فرد داده شود.

وی خاطر نشان کرد: از ابتدای سال ۹۷، انتصاب کسانی که صلاحیت آنان برای تصدی مشاغل مدیریتی از طریق کانون ‌های ارزیابی مورد تأیید قرار نگرفته است، در دستگاه‌ های اجرایی ممنوع است و مدیران ارشد مجازند صرفاً کسانی که را منصوب کنند که در کانون ارزیابی مورد بررسی قرار گرفته باشند، صلاحیت و شایستگی آنان برای مدیریت در سطحی تأیید شده باشد و اگر نیاز به آموزش‌ هایی دارند، آن را گذرانده باشند. سازمان اداری و استخدامی کشور در این خصوص این مسئله جدی و مصر است و به کسانی که این دوره‌ ها را طی نکرده باشند و در بانک اطلاعاتی دستگاه نباشند نباید به مشاغل مدیریتی منصوب شوند.


  • لینک کوتاه : /ZH1

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 896
کلمات کلیدی
مریم کوشا
خبرنگار

مریم کوشا

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید