نتایج بزرگترین پیمایش ملی درباره دورکاری در ایران
به گزارش روابطعمومی سازمان اداری و استخدامی کشور، به نقل از پایگاه اطلاعرسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا، این سازمان در گزارشی با عنوان «مستندسازی تجارب دستگاههای اجرایی در شرایط کرونا»، نتایج یک پژوهش گسترده را درباره دورکاری در ایران منتشر کرده است. این پژوهش نخستین و بزرگترین پژوهش ملی درباره دورکاری در دستگاههای اجرایی است و نتایج بسیار جالب توجهی دارد.
جزئیات اجرایی پژوهش
این پیمایش (پیمایش یک شیوه پژوهشی مبتنی بر نظرسنجی است) با پاسخگویی ۸۹ دستگاه اجرایی کشور و در بازه زمانی نیمه فروردین تا ۱۹ آبان ماه امسال انجام شده است.
البته در مجموع ۱۹۰ دستگاه اجرایی دعوت به مشارکت در این پیمایش شده بودند که از این میان ۸۹ دستگاه اجرایی فرم مربوطه را به صورت کامل تکمیل کردند. در واقع ۹۵ دستگاه در تکمیل فرم پرسشنامه مشارکت کرده بودند اما از آنجا که فرمهای ۶ دستگاه اجرایی، به صورت ناقص و با فیلدهای خالی زیاد رها شده بود، این ۶ فرم از تحلیل نهایی حذف شدند.
مجموع کارکنان شاغل در دستگاههای مشارکتکننده در این پژوهش یک میلیون و ۱۸۱ هزار و ۴۲ نفر بوده است.
نتایج
مهمترین نتایج این پیمایش مربوط به میزان رضایت مدیران و کارکنان دستگاههای اجرایی، کارآیی کارکنان دورکار، شیوههای تعامل کارکنان و البته چالشهای زیرساختی و الکترونیکی است. ۸۱ دستگاه از ۸۹ دستگاه پاسخگو(۹۱ درصد) اعلام کردهاند که در بازه زمانی اسفندماه سال گذشته تا آبانماه امسال برنامه دورکاری داشتهاند. در واقع یعنی تنها ۸ دستگاه اجرایی(۱۰ درصد) در این بازه زمانی برنامهای برای دورکاری کارمندان خود نداشتهاند. این در حالی است که کارکنان ۷۰ دستگاه دسترسی به تجهیزات ارتباط کاری داشتهاند و ۱۹ دستگاه از این تجهیزات برخوردار نبودهاند.
رضایت از دورکاری
در حالی که برخی از کارکنان دستگاهها تجهیزات ارتباط تعاملی و مداوم با محل کار نداشتهاند، ۸۹,۲ درصد از کارکنان در زمان مناسب در دسترس بودهاند. نکته جالبتر این که بیش از ۸۴.۷ درصد از کارهای سازمانها در زمان مقرر به انجام رسیده است و بیش از ۸۳.۳ درصد از کارهای انجام شده از کیفیت مطلوب برخوردار بودهاند.
یکی از شاخصهای دیگری که این پزوهش بررسی کرده، رضایتمندی مدیران و کارکنان از کیفیت کار گروهی است. ۷۸,۴۴ رصد از پاسخگویان اعلام کردهاند که در این بازه زمانی و در کارهای گروهی که به صورت دورکاری انجام شده، از کیفیت نهایی کار رضایت داشتهاند.
بیش از ۷۷ درصد از مدیران دستگاههای اجرایی از دورکاری کارکنان خود رضایت داشتهاند. نکته قابل توجه این است که ۹۰,۸ درصد از کارکنان دستگاهها نیز از دورکاری راضی بودهاند.
جلسههای ویدیوکنفرانسی
در بازه زمانی اسفندماه سال گذشته تا آبان امسال، به طور میانگین بیش از ۷۲ درصد از جلسههای سازمانی در ۸۹ دستگاه یاد شده، به صورت ویدیوکنفرانسی و از طریق نرمافزارهای مختلف برگزار شده است. ۸۸,۲۷ درصد از مدیران و کارکنان این دستگاهها که در این جلسات حاضر بودهاند اعتقاد داشتند که ویدیوکنفرانسها کارآیی لازم را داشته و جلسات با کیفیت برگزار شده است.
در جدول زیر نرمافزارهایی را میبینید که جلسههای ویدیوکنفرانسی با استفاده از آنها برگزار شده است.
نظارت بر دورکاری
نظارت بر دورکاری کارمندان به شکلهای مختلفی انجام شده و جالب آن که در ۹ دصد از موارد، مدیران اعلام کردهاند که نظارتی وجود نداشته است.
غیر از ین جالب است که به تنها ۱۷ درصد از نظارتها با استفاده از تجهیزات و نرمافزارهای دورکاری انجام شده و در ۶۶ دصد از موارد، مدیران و کارمندان به صورت مستقیم بر دورکاری همکارانشان نظارت کردهاند.
در این میان ۸ درصد از پاسخگویان به شیوههایی دیگر که عمدتا ابتکاری بوده است بر دورکاریها نظارت داشتهاند.
پیشنهادها برای ارتقای کیفی دورکاریها
- تجهیز و فراهم آوردن بسترهای نرم افزاری و سخت افزاری و حمایت دولت از این امر می تواندبه انجام بهینه امر دورکاری کارکنان منجر شود.
- فرهنگ سازی و آموزش کارکنان دورکار در زمینه استفاده از زیرساخت ارتباطی و راهکارهای دورکاری و تهدیدات امنیتی
- طراحی و به روزرسانی سامانههای سازمانی منطبق بر راهکارهای دورکاری
- ایجاد شبکه ملی دورکاری به منظور ایجاد بستر امن، پایدار و با سرعت مناسب
- طراحی و پیاده سازی سامانه ویدئو کنفرانس دولت
- با عنایت به شرایط موجود و لزوم انجام دورکاری لازم است نسبت به اصلاح رویه ها و تعریف مشاغل و فعالیت هایی که به صورت دورکار قابل انجام هستند اقدام شود و زیرساخت های مناسب برای انجام فعالیت ها و اعمال نظارت های مدیریتی فراهم شود.
- به منظور حفظ و تامین سلامت کارکنان و پیشگیری از گسترش آن به خانواده ها تا مرحله دستیابی به شرایط عادی در جامعه، طرح دورکاری دوسوم کارکنان استمرار یابد.
اینفوگرافیک مهمترین نتایج پژوهش یاد شده را در ادامه میبینید.
- لینک کوتاه : /ZCv