تاریخ : 26 تیر 1403 «جهش تولید با مشارکت مردم»
  • 1402/08/15 - 17:24
  • - تعداد بازدید: 191
  • - تعداد بازدیدکننده: 185
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
به همت معاونت پژوهشی مرکز آموزش مدیریت دولتی برگزارشد:

نشست تخصصی" الگوی جریا‌ن­های چندگانه قابلیت؛ مدلی برای تحول در نظام اداری"

مرکز آموزش مدیریت دولتی با توجه به اهمیت و ضرورت ایجاد تحول در نظام اداری کشور و در راستای تحقق سند تحول دولت مردمی و منویات مقام معظم رهبری، نشست تخصصی با موضوع" الگوی جریا‌ن­ های چندگانه قابلیت؛ مدلی برای تحول در نظام اداری" را برنامه­ ریزی و در تاریخ 1402/08/14 با حضور آقای دکتر هادی خان محمدی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) به صورت برخط و از طریق سامانه آموزش­های الکترونیکی(LMS) مرکز برگزار نمود.

در بخش نخست این نشست دکترخان محمدی ضمن پرداختن به مسئله ­شناسی موضوع، اذعان داشتند که انتقاد (سیاستمداران، رهبران سیاسی، مشاوران دانشگاهی، دانش پژوهان) از بخش بخش دولتی و حمایت از بخش خصوصی و ناکارآمدی، اتلاف منابع، بی انگیزگی، کاغذ بازی و فساد اداری در برخی از بخش های دولتی منجر به نارضایتی از کیفیت خدمات سازمان­های دولتی گردیده است.

بخش بعدی نشست با طرح دو سوال؛ 1-چرا بخش دولتی نمی تواند کارآمدی خود را در عمل نشان دهد؟ 2- چرا بایستی خدمات عمومی را به بخش خصوصی واگذار نماییم که منافع آن با هویت و غایت بخش دولتی که رضایت عامّه است، همگرایی ندارد؟ ادامه یافت.

دکترخان محمدی در ادامه با اشاره به نامه شماره 53 حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام خطاب به مالک اشتر نخعی گفت: امیر المومنین قلب آکنده از مهر و محبت به مردم را به جای گرگ درنده بودن و منتظرفرصت ماندن سفارش نمودند. سپس با بیان بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) درمورد خدمت رسانی به مردم، خدمت را متوجه طبقه محروم، مظلوم و مستضعف جامعه دانستند.

دکتر خان محمدی درمورد تفاوت تحول و تغییرات اداری و نیز اهمیت قابلیت محوری به جای وظیفه محوری توضیحاتی را فرمودند. و به طورکلی شش جریان اصلی قابلیت ساز را که توسط مدیران سازمان ها بایستی صورت پذیرد؛ به شرح زیر بیان نمودند:

  1. جریان انگیزه بخشی
  2. جریان ظرفیت سازی یا آزادسازی ظرفیت ها
  3. جریان مسئله شناسی
  4. جریان نوآوری
  5. جریان مشارکت
  6. جریان مدیریت تعارض ذینفعان

ایشان سه مورد اول را زیربنایی یا زیرساختی دانسته و سه مورد بعدی را روبنایی خطاب کردند.

این نشست که به مدت دو ساعت برگزار گردید، با پاسخ به سوالات مخاطبان خاتمه یافت.


  • لینک کوتاه : /ZZ4

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 57
کلمات کلیدی
مریم کوشا
خبرنگار

مریم کوشا

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید