تاریخ : 27 تیر 1403 «جهش تولید با مشارکت مردم»
  • 1399/12/09 - 00:00
  • - تعداد بازدید: 36
  • - تعداد بازدیدکننده: 33
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

نشست تخصصی «مفهوم عدالت اجتماعی و طبقه فرودست از منظر امام علی(ع)»

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش مدیریت دولتی: روز چهارشنبه ششم اسفندماه 1399، به مناسبت فرارسیدن میلاد باسعادت مولی الموحدین حضرت علی علیه‌السلام نشست تخصصی با عنوان «مفهوم عدالت اجتماعی و طبقه فرودست از منظر امام علی(ع)» با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابوالفضل شکوری، رئیس گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس، با هدف بالا بردن بینش مدیران دستگاه های اجرایی، از ساعت 10 تا 12 به صورت برخط (آنلاین) در سالن ولایت مرکز آموزش مدیریت دولتی  برگزار شد. دکتر شکوری در ابتدای سخنانش با تأکید بر اینکه وجود مولا علی علیه السلام معجزه و نعمت الهی برای بشریت بوده است، گفت: «تولد علی علیه السلام مسیح گونه و معجزه آمیز بوده است؛ از شکافتن دیوار خانه کعبه گرفته تا کرامات و خوارق عاداتی که در زمینه‌های گوناگون همچون: عبادت، حکمت، سخاوت، شجاعت و ... در دل تاریخ برای بشریت به یادگار مانده است. جاذبه ابعاد شخصیتی مولا (ع) به گونه‌ای است که یک مسیحی لبنانی تمام عمرش را صرف پژوهش درباره گفتار و کردار حضرت نمود. به راستی علی(ع) کیست؟» وی در ادامه با اشاره به فرازهایی از نامه ۵۳ نهج البلاغه، اظهار داشت: «سید رضی با گزینش خطبه‌ها، نامه‌ها، و کلمات قصار مولا کوشیده بلاغت و کلام معجزه آمیز حضرت را نمایان سازد و از این منظر نیز مخاطبان را با حکمت و حقانیت مولا آشناتر گرداند. به هر حال، یکی از نوشتارهای دقیق مدیریتی که می‌توان منشوری از مدیریت و سبک حکومت علوی آن را معرفی نمود؛ نامه ۵۳ نهج البلاغه یعنی نامه به مالک اشتر حاکم و والی مصر است که شایسته است هر کارمند و مدیری در نظام اداری کشور این نامه را مطالعه کند و سرلوحۀ خویش قرار دهد.» شکوری با تأکید بر اینکه مولا علی(ع)  برای نخستین بار از طبقه اجتماعی به معنای دقیق جامعه شناسی بهره برده است، افزود: «حضرت علی(ع) در نهج البلاغه از «طبقه السفلی» یعنی طبقه فرودستان (بینوایان و محرومان از حقوق اجتماعی) به معنای دقیق جامعه شناسی یاد کرده است که این تعبیر و مفهوم در گذشته به هیچ وجه وجود نداشته است. چه بسیار از مفاهیم علمی که مولا در چشمه‌سار نهج البلاغه از آنها یاد کرده است. به هر حال، حضرت در نامه‌ای به مالک اشتر آورده: ای مالک! طبقه فرودستان را دریاب تا بهره مند شوند و به تعبیر دیگر یعنی از حقوق و جایگاه اجتماعی بهره مند شوند. این نگاه اگر در هر حکومتی، چه اسلامی و چه غیراسلامی پیاده شود؛ آن حکومت و جامعه، رنگ فقر و محرومیت و تبعیض را نخواهد دید.» این عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به عدل و داشتن انصاف در سبک حکومتداری گفت: «مولا علی علیه السلام فرموده است: «العدل ملاکٌ» یعنی عدالت بنیاد اصلی و ملاک و میزان تشخیص هر چیز است. اگر برنامه پنج ساله و یا برنامه چندسال می‌نویسیم باید بر اساس عدالت استوار باشد و با سنجه عدالت آن را بسنجیم. البته مولا در فرازی دیگر عدل را توصیف کرده: «العدل انصافٌ»؛ به عبارت دیگر عدل یعنی برابری و بهره مندی یکسان. این نگرش باید نه تنها در گفتار ما بلکه در رفتار و کردار و تصمیمات ما و در محیط اداری و نظام اداری کشور ما ساری و جاری شود تا شاهد رایحه‌های امید و پیشرفت باشیم.» رئیس گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس ضمن برجسته ساختن نقش آموزه‌های نهج البلاغه در پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: «یکی از عوامل پیروزی انقلاب اسلامی ایران توجه جدی به نهج البلاغه و آموزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی و ... آن بوده که با محوریت عدالت در جامعۀ آن زمان مطرح می‌شد. متأسفانه پس از انقلاب از این توجه، بسیار کاسته شده که می‌تواند باعث کم ارزش شدن عدالت در جامعه شود؛ به  عنوان نمونه گاهی شاهد تبعیض آموزشی، تبعیض درمانی و بهداشتی، تبعیض ورزشی و ... در کشور هستیم که همگی از بی‌عدالتی اجتماعی خبر می‌دهد.» شکوری در فرجام سخن اظهار داشت: «یکی از والاترین ارزش‌ها، عدالت اجتماعی است که اجرای آن تابع هیچ شرط و مصلحتی نیست و همه را یکسان در نظر می‌گیرد. توسعه لازم است ولی همین توسعه نباید گاهی باعث از بین رفتن آسیب به طبقات فرودست شود. عدالت با جلوگیری از تورم به دست می‌آید، زمانی که تورم اصلاح شود، عدالت اجرا می‌شود. باید دانست که عدالت دو جنبه دارد: عدالت حاکمان نسبت به شهروندان و عدالت شهروندان نسبت به حاکمان. افراد باید حقوق متقابل یکدیگر را رعایت کنند. زیرا عدم تحقق عدالت، سبب پدید آمدن بیماری‌های روحی و روانی در سطح جامعه می‌شود. اگرچه اجرای عدالت در کلام، آسان و راحت است ولی در مقام اجرا بسیار سخت و طاقت فرساست. بنابراین و در کلام آخر، مفهوم عدالت همواره با نام و سیره امام علی(ع) گره خورده است. از دیدگاه امام علی (ع) عدالت اجتماعی یک اصل مهم و مشروع حکومتی است که همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، اداری و سازمانی را در بردارد.»


  • لینک کوتاه : /Zwu

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 658
کلمات کلیدی
مریم کوشا
خبرنگار

مریم کوشا

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید