تاریخ : 01 آبان 1403 «جهش تولید با مشارکت مردم»
  • 1403/04/16 - 10:38
  • - تعداد بازدید: 311
  • - تعداد بازدیدکننده: 298
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
مرکز آموزش مدیریت دولتی برگزارکرد

نشست علمی - تخصصی مشارکت حداکثری و حماسه انتخابات در ایران

نشست علمی – تخصصی با عنوان مشارکت حداکثری و حماسه انتخابات در ایران روز چهارشنبه مورخ 13 تیر1403 در مرکز آموزش مدیریت دولتی به صورت برخط برگزار گردید.

این نشست که مبتنی بر فضای سیاسی و اجتماعی امروز کشور در راستای انتخابات ریاست جمهوری ایران اسلامی برگزار گردید، یک بار دیگر تداعی کننده اهمیت و حضور پرشور مردم در میدان عمل  همسو با فرمایشات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در زمینه اهمیت حضور مردم در پای صندوق­های رای است.

در این زمینه رهبر انقلاب اسلامی فرمودند"من بارها گفته‌ام که اصل حضور مردم در انتخابات حتی از انتخاب اصلح هم مهم‌تر است، اگرچه انتخاب اصلح هم اهمیت دارد.» پیشنهاد من این است که شما تلاش خود را بر این مبنا قرار دهید که به تشویق طیف‌های گوناگون مردم بپردازید. ما با استکبار جهانی که در پی مشارکت حداقلی است، در جنگیم و باید تمام قوت خود را به صورت شبانه‌روز در تقویت مشارکت حداکثری متمرکز کنیم" اهمیت این موضوع باعث شد تا در نشست امروز ابتدا جناب آقای دکتر مهدی عباسی‌مهر مدیرکل دفتر سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه به بیان اصل جمهوریت و اهمیت انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران بپردازند.

ایشان ابتدا به تشریح سه نگرش در فضای عمومی کشور پرداختند؛

- اصل اقتدارگرایی و اینکه بایستی یک قدرت اصلی و یک مرکز فرماندهی باشد تا همه امور را راهبری و مدیریت کند که این موضوع بیشتر به دوران قبل از مشروطه مربوط می­شود.

- تبعیت از فلسفه غرب و عبور از سنت­ها و حرک در مسیر مدرنیزاسیون که این رویکرد فکری و عملی بیشتر از میانه­‌های مشروطیت آغاز شد و این دو دیدگاه در دوران رضاشاه و محمدرضا شاه بایکدیگر تلفیق شدند.

 - تفکر سومی هم بود که این تفکر، برخواسته از انقلاب کبیر اسلامی ایران و تفکرات رهبران آن بود. اصل اساسی در تفکر سوم ضمن رد رویکردهای ذهنی و عملی پیشین، عمدتا بر دو پایه استوار بود. یک : حضور مردم و پشتیبانی و خواست مردم . دو : ارزش­های الهی 

وی ضمن اشاره به نظریه ولایت فقیه حضرت امام خمینی(ره)، ارزش­های ذاتی دینی و عرصه اداره عمومی جامعه را دو موضوع مهم انقلاب سوم در رویکرد سوم می­‌داند.

از دید ایشان حضور مردم در تمام صحنه های سیاسی و اجتماعی، در عمل پیشتیبانی کننده نظام جمهوری اسلامی و تقویت کننده پایه های آن است. دکتر عباسی مهر در ادامه ضمن انتقاد از برخی مدیران سیاسی امروز که با بیان نظر، نگارش و یا رفتار خود، فضای ناامید کننده در جامعه ایجاد می کنند، به نکوهش چنین رویکردهای رفتاری پرداخته و آن را خلاف مصلحت و واقعیت جامعه بیان کردند. وی با اشاره به برخی روندهای منفی مشارکتی مردم در انتخابات اخیر مواردی چون کرونا و همه گیری آن، غرب­گرایی، کاهش مرجعیت سیاسی، سبک زندگی، التهابات اجتماعی و ...را عوامل دخیل در این وضعیت برشمردند. دکتر عباسی مهر ضمن اشاره به این مهم که سطح مشارکت مردم بسیار مهم است و باید تمام تلاش خود را برای افزایش این سطح مشارکت داشته باشیم، به نقش آموزش در اهمیت و بالندی شور سیاسی و اجتماعی کشور بویژه در زمینه تعمیق توجه مردم به ارزش انتخابات و مشارکت مردم در این واقعه سیاسی – اجتماعی کشور پرداخت و بر لزوم توسعه فعالیت در این زمینه صحه گزاردند.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین دکتر رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه­ها، از صحن مبارک آقا امام رضا(ع)، به بیان نقطه نظرات خود در زمینه انتخابات و اهمیت حضور مردم در این رخداد پرداختند.

وی با بیان این مهم که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، برخواسته از خواست و اراده الهی و مردم است، حضور حداکثری مردم در این صحنه سیاسی را متضمن حرکت قدرتمندانه و شکوه نظام در ادامه راه قلمداد نمودند.

ایشان با بیان اینکه بایستی اهل عمل صالح باشیم و انتخابات را با حداکثر مشارکت به انجام برسانیم، ادامه دادند ملت ایران، ملتی مقاوم، باشکوه و تکیه گاه اصلی کشورهای مظلوم و منطقه است که همه ایستادگی و توان خود را از مردم و خدا دارد. وی با اشاره به اهمیت بسیار مهم انتخاب مردم بر ادامه مسیر شکوهمند انقلاب اسلامی، با استفاده از توان و ظرفیت مردم و مشارکت ایشان، اذعان داشتند که حضور ایران در منطقه به کشورهای دیگر قدرت و ثبات داده است و این مسیر نورانی به خواست و اراده خدا ادامه خواهد داشت.

دکتر رستمی در پایان بایانات خود، کشورمان را مملوء از سربلندی­ تاریخی و سیاسی می داند که ادامه این راه باشکوه را با حضور حداکثری در پای صندوق‌های رای تضمین شده  قلمداد می‌­نماید.  


  • لینک کوتاه : /ZKX

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 1924
کلمات کلیدی
مریم کوشا
خبرنگار

مریم کوشا

تصاویر

تاریخ آخرین به روز رسانی :1403/07/30

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید