تاریخ : 09 اردیبهشت 1403 «جهش تولید با مشارکت مردم»
تجربه نگاری:

تقلید از موثرترین شیوه‌های انتقال مهارت است. دوران جمهوری اسلامی با تغییر پارادایم اداره کشور به راهبری معمار کبیر انقلاب اسلامی (ره) مملو از تجارب نویی است که از سنتز مدیریت جهادی، مردم‌سالاری دینی، افق تمدنی انقلاب اسلامی و اقتضائات موجود در اداره کشور، حاصل شده و در چرخه آزمون و خطا، دانش ضمنی غنی را رقم زده اما چون این دانش اغلب منتقل نشده، پیشرفت امور کشور هماره دچار اختلالاتی بوده و بسیاری از راه های رفته دوباره پیموده می‌شود که این مستلزم صرف هزینه و زمان زیادی است.

در دوره جدید با راه اندازی هیئت اندیشه‌ورز و اخذ مشاوره از اساتید دست‌اندرکار تجربه‌نگاری، ضمن طراحی سند انتظار (RFP) گروه‌هایی برای ثبت تجارب دولتمردان شکل داده شد تا پس از دریافت آموزش، تهیه گزارش شناختی و در نهایت ثبت صوتی و تصویری این تجارب، گام اول در بهره‌گیری از تجربه مدیران برداشته شود. در گام دوم، تجربیات ثبت‌شده، جهت انتقال دانش و مهارت به مخاطبان مدنظر، به فراورده‌های آموزشی تبدیل می‌شود.

  • 1402/11/25 - 00:54
  • - تعداد بازدید: 1102
  • - تعداد بازدیدکننده: 1021
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

ایجاد اشتغال پایدار و کاهش فاصله نرخ بیکاری از دغدغه های اصلی دولت سیزدهم است

مرکز آموزش مدیریت دولتی در ادامه برگزاری سلسله کارگاه‌های روایت یک تجربه که به ثبت دانش مدیران می‌پردازد، روز سه شنبه 24 بهمن 1402 در پنجمین کارگاه خود میزبان دکتر محمود کریمی بیرانوند؛ معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود.

در این نشست که با موضوع "نظارت بر زیست بوم ملی اشتغال" و با حضور جمعی از مسئولین کشور در سازمان اداری و استخدامی کشور برگزار شد، راوی در محورهای؛ چیستی، علل و ضرورت توجه به زیست بوم اشتغال در کشور، هدفگذاری دولت سیزدهم برای ایجاد سالانه یک میلیون شغل، سیاست‌ها و برنامه‌های نظام جامع پایش و رصد اشتغال کشور، مردمی‌سازی نظارت بر اشتغال‌زایی و توسعه برنامه‌های کارآفرینی، به تشریح دستاوردهای کسب‌شده پرداخت.

محمود کریمی بیرانوند در شروع سخنان خود گفت: دولت سیزدهم اقدامات بی‌نظیری درباره بازار کار انجام داده و افتخار دولت حمایت از کسب و کارهای خرد است. وی ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی را مهم‌ترین سند اقتصادی کشور برشمرد و گفت: این سند راهگشای همه امور اقتصادی کشور است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی تابلوی همه فعالیت‌ها در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و باید مطالبه همه دستگاه‌های اجرایی باشد.

 

سند زیست‌بوم ملی اشتغال با هدف رشد تولید و اشتغال‌زایی

کریمی بیرانوند به ارائه سند زیست‌بوم ملی اشتغال کشور در آبان ماه سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: این زیست‌بوم در واقع بسیج همه امکانات برای ایجاد اشتغال با دو رویکرد تولید و اشتغال است.وی ادامه داد: این دو رویکرد موازی هم هستند، به این معنا که اشتغال بدون تولید و تولید بدون نیرو کار بهره‌وری لازم را ندارند و باید با هم مورد توجه قرار گیرند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از مسائل اصلی در حوزه کار را شناسایی دانست و بیان کرد: اینکه کارفرمایان از کارجویان بی‌اطلاع هستند از چالش‌های این بازار است.

کریمی بیرانوند چالش دیگر بازار کار را متناسب نبودن آموزش با نیازهای بازار برشمرد و گفت: کل جمعت کشور ۸۵.۴ میلیون نفر است که از این میزان ۶۴.۶ میلیون نفر در سن کار هستند و جمعیت کمتر از ۱۵ سال کشور هم ۲۰.۸ میلیون نفر است.وی نرخ بیکاری امسال را کاهشی اعلام کرد و ادامه داد: نرخ بیکاری در پاییز امسال به ۷.۶ درصد کاهش یافت که دستاورد کم‌نظیری است.

 

احیای ۷ هزار بنگاه راکد و نیمه راکد در دولت سیزدهم

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تقسیم کار ایجاد یک میلیون شغل را کار مهم دولت سیزدهم دانست و گفت: راه‌اندازی سامانه رصد اشتغال دستاورد مهم دیگر دولت سیزدهم است که برای نخستین بار در کشور دستورالعمل نظارت بر اشتغال از سوی دو وزارتخانه صادر شده تا صحت اشغال ایجاد شده بیش از پیش شود.

کریمی بیرانوند فعال شدن ۷ هزار بنگاه راکد و نیمه راکد در دولت سیزدهم را مهم‌ترین گام در رونق اشتغال کشور برشمرد و گفت: در بخش تامین مالی تسهیلات بسیار خوبی تزریق شده و هیچ زمان نبوده که در این دولت پرداخت تسهیلات اشتغال متوقف شده باشد.

وی از پرداخت ۱۵۰ تا ۱۶۰ همت تسهیلات در بخش اشتغال در دولت سیزدهم خبر داد و تاکید کرد: اشتغال فارغ‌التحصیلان یکی از چالش‌های مهم بازار کار است.

معاون وزیر کار از تلاش برای افزایش نرخ مشارکت که از ۴۲ درصد کنونی به ۵۰ درصد خبر داد و گفت: اکنون سه مدل نظارت در سامانه رصد اشتغال فعال است.

 

ثبت ۳۰۰ هزار فرصت شغلی در سامانه شغل طی ۶ ماهه امسال

کریمی بیرانوند نظارت پیامکی را یکی از این سه مدل برشمرد و گفت: تاکنون با ۶۸۱ هزار کدملی تماس گرفته شده و راستی‌آزمایی صورت گرفته است؛ همچنین حدود ۵۰ هزار نظارت حضوری نیز انجام شده است.

وی راه‌اندازی سامانه شغل را از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم اعلام کرد و افزود: در ۶ ماهه امسال ۳۰۰ هزار فرصت شغلی خصوصی در سامانه بارگذاری شده که ۳۰۰ هزار کارجو نیز به آنها معرفی شده‌اند.

 

کاهش فاصله نرخ بیکاری کل کشور و فارغ التحصیلان؛ دغدغه دولت

معاون اشتغال وزیر کار گفت: ۴۰ درصد بیکاران کشور در بین فارغ التحصیلان هستند که حل این معضل بزرگترین دغدغه دولت است.

بیرانوند گفت: توجه به مساله مشاوره برای ایجاد اشتغال پایدار اهمیت زیادی دارد. ذکر این نکته مهم است که برای ایجاد اشتغال پایدار فقط تزریق تسهیلات و اعتبار نیست.

وی با بیان اینکه اشتغال فراتر از پرداخت تسهیلات است، افزود: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری کل کشور در پاییز ۱۴۰۲، ۷.۶ درصد بوده که کمترین آمار بیکاری پس از انقلاب به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در دولت با وجود افزایش جمعیت، نرخ بیکاری در حال کاهش است. بنابراین از سال ۱۴۰۰ خالص اشتغال در هر فصول مثبت بوده است.

معاون توسعه، کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بخشی دیگر از آمار اشتغال گفت: نرخ کل بیکاری از ابتدا دولت از ۸.۹ به ۷.۶ درصد رسیده است. همچنین نرخ اشتغال ناقص از ۱۰.۶ به ۸.۶ درصد و نرخ بیکاری در حوزه فارغ التحصیل ۱۱.۴ درصد به ثبت رسیده است.

کریمی بیرانوند اضافه کرد: فاصله نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان نسبت به کل بیکاری کشور در ابتدا شروع دولت حدود ۶ درصد بوده که امروز به ۳.۵ درصد رسیده که تلاش این دولت رساندن این عدد به ۲ درصد تا پایان دولت است.

این مسؤول دولتی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در اقتصاد کلان ۴ متغیر مورد بررسی قرار می‌گیرد که یکی از این متغیر نرخ بیکاری است. نرخ رشد، نرخ تورم و نرخ ارز از دیگر متغیرها در این بخش است.

کریمی بیرانوند با بیان اینکه نرخ بیکاری کار هیچ نهادی به تنهایی نیست، اظهار کرد: در زیست بوم اشتغال متغیرهای زیادی در نرخ بیکاری تأثیر دارد و تأکید داریم در نقطه مطلوب نیستیم اما شرایط رو به بهبود است.

وی تصریح کرد: اقتصاد از حالت شرطی و اتصال روانی به تحولات بیرونی خارج شده و فعالیت پر تحرک و اثر هم افزایی در ایجاد اشتغال به واسطه همسویی در دولت افزایش یافته است.

معاون حوزه اشتغال وزیر کار ادامه داد: ۴۰ درصد بیکاران کشور در بین فارغ التحصیلان بوده که بزرگترین دغدغه ما است و پیگیر موضوع هستیم.

کریمی بیرانوند در پایان گفت: مطلوب نرخ بیکاری بین ۳ تا ۴ درصد است که امیدواریم کشور به این نقطه مطلوب برسد و البته پایدار باقی بماند.

ایجاد تعهد اشتغال در دستگاه‌های اجرایی برای سال آینده

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: سخت‌گیرانه‌ترین نظارت بر دستگاه‌های اجرای در زمینه اشتغال انجام می‌شود که بی‌سابقه است.بیرانوند از برنامه‌ریزی برای ایجاد تعهد اشتغال در دستگاه‌های اجرایی برای سال آینده خبر داد و گفت: نرخ بیکاری مطلوب ۳ تا ۴ درصد است که باید به آن برسیم.

وی به اشتغال بانوان اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۸۰ درصد تسهیلات مشاغل خانگی به زنان پرداخت شده و مشاغل خانگی در این دولت توسعه زیادی یافته داشته است.


در بخش دوم نشست و فرصت ایجاد شده برای مدعوین، نقطه نظرات افراد شنیده شد و به صورت جامع توسط راوی جلسه پاسخ داده شد.                                                            


  • لینک کوتاه : /Zy4

  • گروه خبری : آخرین اخبار,رویدادها,تجربه نگاری
  • کد خبر : 90
کلمات کلیدی
مریم کوشا
خبرنگار

مریم کوشا

تصاویر

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید