تاریخ : 27 تیر 1403 «جهش تولید با مشارکت مردم»
  • 1399/09/26 - 00:00
  • - تعداد بازدید: 36
  • - تعداد بازدیدکننده: 34
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

برگزاری دومین گردهمایی برخط مدیران مراکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری استان ها در سال 1399

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش مدیریت دولتی: دومین گردهمایی مدیران مراکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری استان ها به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، روز سه شنبه 25 آذرماه ۹۹ از ساعت ۸ تا 12:30 به صورت آنلاین (برخط) از طریق وبینار برگزار گردید.

در ابتدای این برنامه آقای رامسیس افتخاری مقدم، معاون دفتر آموزش های مجازی و تولید چند رسانه ای، ضمن اشاره به هفته پژوهش و فناوری بر ضرورت و اهمیت پژوهش  در عرصه آموزش تأکید و پیرامون تولید محتوای آموزشی، سخنان خود را ارائه نمود. وی تولید محتوای آموزشی را از لحاظ تجربی و علمی، زیرمجموعه رشته تکنولوژی آموزشی برشمرد و گفت: «امروزه، مفهوم تکنولوژی آموزشی به معنای سمعی و بصری نیست؛ بلکه این رشته متمرکز بر فرایند طراحی، اجرا و ارزشیابی منظم در جهت تسهیل یادگیری است.» سپس آخرین تعریف از «تکنولوژی آموزشی» را این گونه بیان کرد: «عمل اخلاقی برای تسهیل یادگیری و بهبود عملکرد.» افتخاری در ادامه به مباحثی همچون: «رویکردهای نوین در عرصه آموزش، سرمایه گذاری جهانی در آموزش، سهم مراکز آموزشی دولتی از آموزش های الکترونیکی، روش تولید محتوا در نظام آموزش از راه دور، مدل طراحی آموزشی اشور، فناوری های آموزشی پیشرفته، فرایند تولید برنامه (متن، فیلم، صوت، چند رسانه ای و محتوای الکترونیکی یا دوره آموزشی) و ابزارهای تولید محتوا» اشاره و مطالبی را بیان کرد.

دکتر شهناز جهانگیری معاون پژوهشی مرکز آموزش مدیریت دولتی، دومین سخنران برنامه بود که با تبریک هفته پژوهش و فناوری به همه پژوهشگران، اساتید، دانشجویان، به ویژه پژوهشگران نظام اداری کشور گفت: «پژوهش مبنای دانش و دانش بسترساز  توانایی و اقتدار است. لذا در دنیای امروزی تلاش و موفقیت های علمی ضامن اعتبار و قدرت هر کشوری است. در سال های اخیر رهبر فرزانه انقلاب، نشست های فراوانی با دانش پژوهان و  اصحاب علم و دانش برگزار کرده اند و تنها راه رسیدن به عزت و استقلال کشور را پیشرفت های علمی دانسته اند. از این رو، خودباوری و اعتقاد همگانی به تولید فکر و اندیشه به عنوان یک راهبرد اساسی برای حل مشکلات کشور، جهشی بزرگ را در عرصه های پیشرفت کشور حاصل کرده، که موفقیت های علمی جوانان مایه مباهات و افتخار هر ایرانی و اسباب تحیر جهانیان است. امروز ترس دشمنان از پیشرفت های روزافزون کشور است که خواب خوش را از آنان گرفته و مواضع ددمنشانه آنان را شدیدتر نموده است.»

دکتر جهانگیری بر  ضرورت ارتباط پژوهشی و آموزشی پایدار مرکز با مراکز استانی تأکید و افزود: «در حوزه نظام اداری، اهمیت پژوهش بر کسی پوشیده نیست. مجموعه نظام اداری در خط مقدم جبهه سازندگی  و توسعه کشور قرار دارند. هر چه دستگاه های اجرایی به ابزار علم و دانش بیشتر مجهز شوند درصد موفقیت آنها بیشتر شده و بهره وری آنها افزایش می یابد. مرکز آموزش مدیریت دولتی بر اساس برنامه راهبردی خود در حوزه پژوهش تا کنون توفیقات خوبی به دست آورده است و می کوشد با ایجاد ارتباطی پویا با مراکز استانی توفیقات مشترکی را پدید آورد.»

معاون پژوهشی مرکز در ادامه سخنانش، گزارشی از عملکرد چهار ساله و فعالیت های پژوهشی مرکز در دولت دوازدهم را ارائه نمود. وی نخست به گزارش عملکرد دفتر پژوهش های کاربردی پرداخت و به «طرح ها و پروژه های مطالعاتی، جشنواره ها و همایش ها، ارائه یافته های پژوهشی، درسنامه ها، پشتیبانی از رساله دانشجویان دکتری و فصلنامه های تخصصی دفتر پژوهش های کاربردی» اشاره کرد و سپس براساس عملکرد دفتر همایش ها، همکاری های علمی و امور بین الملل گزارشی را بر محور «نشست های تخصصی، برنامه یک مدیر-یک تجربه، تجارب زیسته مدیران زن، تجارب مدیریتی استانداران و مقایسه آماری نشست ها» مطالبی را مطرح کرد. همچنین در ادامه این گزارش به عملکرد دفتر تدوین و نشر منابع علمی آموزشی اشاره شد و «تولید، انتشار کتاب و درسنامه، فصلنامه علمی-پژوهشی حقوق اداری، کتابخانه تخصصی مرکز، برگزاری جلسات کافه کتاب، شرکت در نمایشگاه های داخلی و بین المللی، مستندسازی تجارب مدیران و راه اندازی سامانه فروش الکترونیکی» را از اهم فعالیت های معاونت پژوهشی برشمرد. در بخش پایانی سخنان معاون پژوهشی مرکز از دو کتاب با عنوان «مستندسازی تجارب مدیران زن» و «تبیین مدل مدیریت منطقه ای در ایران، مبتنی بر تجارب استانداران» رونمایی شد که به همت دفتر تدوین و نشر منابع علمی و آموزشی تولید و به چاپ رسیده است.

دکتر سیدمحمود حاج اکبری معاون منابع انسانی و پشتیبانی مرکز نیز سخنانی پیرامون سامانه جامع آموزش کارکنان و مدیران نظام اداری کشور ارائه نمود. وی نخست ذینفعان این سامانه را «سازمان اداری و استخدامی کشور، مرکز آموزش مدیریت دولتی، دستگاه های اجرایی کشور، مراکز توسعه و آینده نگری استانها و مؤسسات آموزشی» برشمرد و به خدمات کلیدی این سامانه اشاره کرد و ابعاد آن را که شامل «ساختار، دوره های آموزشی، دسته بندی آموزشی دوره ها، گواهی نامه ها، دوره های شایستگی و بلندمدت و سطوح دسترسی» است، شرح و بسط داد. در بخش دیگری از سخنان دکتر حاج اکبری «کنترل عملکرد اساتید؛ کنترل فرایند یادگیری شرکت کنندگان؛ کنترل فرایند آموزش؛ ارائه انواع گزارش؛ شناسنامه آموزشی کارکنان و کانون های ارزیابی» را به عنوان فرایندهای سامانه و «دوره های آفلاین؛ دوره های آنلاین؛ دوره های حضوری و غیرحضوری؛ آزمون و نظرسنجی آنلاین؛ ارائه گواهینامه آنلاین؛ برگزاری سمینار آنلاین و فروشگاه آنلاین محتوا» را به عنوان حوزه های خدماتی سامانه معرفی کرد. معاون منابع انسانی و پشتیبانی مرکز در بخشی دیگر از سخنانش ضمن اهمیت نقش این سامانه در توسعه آموزش نظام اداری کشور افزود: «این سامانه در چند استان به کار گرفته شده است و آمادۀ هرگونه بازخورد جهت اصلاح و ویرایش هستیم و با تمام توان می کوشیم راه های ارتباطی مدیران و کارکنان را آسانتر و فراگیرتر نماییم.»

دکتر زهرا احمدی پور رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی، آخرین سخنران این برنامه بود. وی با تأکید بر نقش پژوهش در تصمیم گیری مدیران بیان داشت: «رسالت مرکز آن است که ما مدیرانی داشته باشیم که جسارت تصمیم گیری را داشته باشند؛ یعنی مدیران ما بتوانند تصمیم گیری مناسب را انجام دهند. لازمه آن، دانایی به مسائل کشور است و مدیران ما باید نسبت به تمام رویدادهایی که در کشور رخ می دهد به ویژه بر فرآیندها و ساختارهای تحول اشراف داشته باشند. تصویر و برداشت مدیران ما نسبت به مسائلی که در کشور وجود دارد، می تواند یاریگر مدیران باشد تا آنها در شرایط خاص و متناسب با مقتضیات زمان بتوانند تصمیمات بهتری را اتخاذ نمایند.»

رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی در ادامه سخنانش بر دستاوردهای پژوهشی تأکید کرد و گفت: «پژوهشگران در دانشگاه ها و نظام اداری کشور، پژوهش هایی را در قالب دستاوردهای پژوهشی تهیه و تدوین می نمایند که در اختیار مدیران قرار می گیرد. اگرچه این موارد، زمینه ساز دانایی است؛ اما الزاماً دانایی به تنهایی نمی تواند به ما کمک کند تا در تصمیم گیری ها جسارت و ریسک کمتری داشته باشیم. البته همین یافته‌های پژوهشی می تواند برای ما فرصت مغتنمی را ایجاد کند تا در قالب این دستاوردها و یافته ها، جسارت و شجاعت در تصمیم‌گیری‌های مان را بالا ببریم.»

دکتر احمدی پور در بخشی دیگر از سخنانش به داشتن نگاه سیستمی اشاره و بیان کرد: «با اولویت دادن و شناخت دقیق مسائل و رویدادها در سطح ملی، استان و سازمان و همچنین با داشتن نگاه سیستمی می توان برای مسائل گوناگون، سناریوهای مختلف داشت و بر اساس این سناریوها، بهترین تصمیم با کمترین خطا را داشته باشیم تا بر مسائل پیرامون خود، غالب شویم و کارها به سامان شوند. امروزه، جنس مسائل تابعی از شرایط محیطی است که متأثر از چندین مؤلفه از جمله سیاست های جهانی است که بر سیاست‌های ملی ما تأثیر گذار است. همه این موارد را می توان با داشتن یک نگاه سیستمی  تحلیل کرد و مدیران با تکیه بر این نگاه،  می توانند افق هایی تازه در برابر کارکنان خود بگشایند. البته این نگاه سیستمی، تنها در سایه پژوهش‌ها و دستاوردهای پژوهشی به دست می‌آید. بنابراین اگر بتوانیم درک مناسبی از منافع ملی، مسائل سیاسی و نظام اداری کشور داشته باشیم و اگر بتوانیم پیوند و ادارکی از سه رکن اساسی (منافع ملی، نظام سیاسی و نظام اداری) داشته باشیم، قطعاً مدیرانی خواهیم بود که جسارت تصمیم‌گیری را خواهیم داشت و در تصمیمات خود خطای کمتری خواهیم یافت و در صحنه عمل، زمینه ساز پیوند هرچه بهتر و بیشتر مردم با بدنه حاکمیت می شویم.»

در بخش پایانی این برنامه که به نوعی همراه با پرسش و پاسخ بود، نخست مدیرانی از استانهای فارس، خراسان شمالی، البرز، یزد، خراسان رضوی و گیلان به بیان دیدگاه و پیشنهادهای خود پرداختند که با پاسخگویی معاونان پژوهشی و منابع انسانی و پشتیبانی مرکز ، این برنامه به فرجام رسید.

 


  • لینک کوتاه : /Zcx

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 810
کلمات کلیدی
مریم کوشا
خبرنگار

مریم کوشا

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید