تاریخ : 28 تیر 1403 «جهش تولید با مشارکت مردم»
  • 1398/09/16 - 00:00
  • - تعداد بازدید: 30
  • - تعداد بازدیدکننده: 30
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

برگزاری سمینار تخصصی آسیب شناسی مسائل سازمانی ویژه مدیران در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان

به گزارش پایگاه  اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان؛ مرکز آموزش و پژوهش های سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان کردستان با هدف آماده سازی مدیران و مسئولان دست اندر کار نظام اداری و اجرایی استان در سطوح ارشد و میانی و توانمند سازی آنان برای مواجهه با مسائل و مشکلات در سازمانها و مدیریت در شرایط خاص، ششمین دوره از مجموعه دوره های تخصصی راهبردی و مساله محور تحت عنوان "آسیب شناسی مسائل سازمانی" را در 23 آبان ماه سال جاری برگزار نمود.

تعداد 100 نفر از مدیران میانی استان در این دوره  آموزشی شرکت کرده و مدرس کارگاه دکتر عادل صلواتی از اساتید بنام حوزه مدیریت دانش بود.

صلواتی در آغاز دوره با اشاره به اینکه 65 درصد عمر مفید انسان در محیط کار سپری می شود، اظهار کرد: لازم است مدیران بدانند که تغییرات مهمی در ماهیت مسائل سازمانی بوجود آمده بطوریکه امروزه مسائل اجتماعی باید در سازمانها به مراتب بیشتر از مسائل فنی مورد توجه قرار گیرد و داشتن مهارت ارتباطی و ادراکی می تواند بسیاری از مسائل و مشکلات سازمانی را حل کند.

این مدرس دانشگاه ضمن تقسیم بندی مدیران به چهار دسته در برخورد با مسائل سازمانی، تصریح کرد: دسته ای از مدیران اصولا معتقد به وجود مساله نیستند، دسته دوم مدیرانی هستند که مسائل را منتقل می کنند، دسته سوم مدیرانی هستند که مسائل را شناسایی می کنند و چهارمین دسته از مدیران، مدیرانی هستند که هم مسائل را می شناسند و هم راه حل ارائه می دهند.

عادل صلواتی با تاکید بر اینکه مدیران دسته چهارم به خوبی مسائل در اختیار سازمان و مسائل خارج از اختیار سازمان را می شناسند و به موقع برای حل مسائل اقدام می نمایند، گفت: هدف از آسیب شناسی مسائل سازمانی، سلامت سازمانی و افزایش بهره وری است و آسیب شناسی معادل پاتولوژی در علم پزشکی بشمار می آید.

مدرس حوزه مدیریت سازمانی ضمن برشمردن سه مرحله مقدماتی، بحرانی و مرحله نابودی بعنوان مراحل پیدایش مسائل سازمانی یادآور شد: مدیران باید علل و عوامل ایجاد کننده یک مساله را به منظور پیشگیری های بعدی و درمان آن پیدا کنند.

وی در ادامه مدل هفت مکنزی را برای شناخت مسائل سازمان، تشریح و در ادامه به موبینگ سازمانی و کم توجهی به افراد تحت سرپرستی و ترور شخصیت آنان پرداخته و بیان کرد که سازمانهایی که به کارکنانشان بهای بیشتری داده اند عملکرد بهتری در بحث بهره وری داشته اند.

صلواتی مدیریت سرمایه های اجتماعی را یکی از وظایف جدید مدیران در سازمانها  نام برد و اظهار داشت: مدیران بایستی محیطی فراهم آورند که مسائلی از جمله بی انگیزگی شغلی، سکوت سازمانی، بی تفاوتی سازمانی و رفتارهای شغلی ضد بهره وری و نیز افسردگی سازمانی در محیط کارشان بوجود نیاید.

به گفته وی ضروری است مدیران مهارت هایی همچون ذهن آگاهی،کوچینگ و ... را علاوه بر مهارتهای فنی، ادراکی و ارتباطی بدست آورند و بدنبال پیدا کردن ارزش های مشترک و ارزش های مورد حمایت و باورهای مشترک نهفته بوده و تلاش نمایند که فرهنگ سازمانی سازنده در سازمان شکل بگیرد.

صلواتی در خاتمه به مباحثی از جمله ساختار سازمانی، فرآیند های انجام کار، تمرکز و عدم تمرکز، استراتژی ها، اهداف و چگونگی اجرای استراتژیها پرداختند و بر افزایش تعادل کار و زندگی تاکید کرد.

تداوم برگزاری چنین دوره هایی و تلاش برای شناخت بیشتر مدیران از مسائل سازمانی و در نهایت افزایش بهره وری، از تاکیدات و خواست های فراگیران در این دوره آموزشی بود.


  • لینک کوتاه : /ZYB

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 1253
کلمات کلیدی
مریم کوشا
خبرنگار

مریم کوشا

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید