تاریخ : 26 تیر 1403 «جهش تولید با مشارکت مردم»
  • 1402/11/27 - 00:40
  • - تعداد بازدید: 86
  • - تعداد بازدیدکننده: 72
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

برگزاری نشست تخصصی "معنای انتخابات در جمهوری اسلامی ایران"

مرکز آموزش مدیریت دولتی در ادامه برگزاری نشست های تخصصی که در موضوع های مختلف علمی برگزار می نماید، روز چهارشنبه مورخ 1402/11/25 به همت معاونت پژوهشی مرکز نشست تخصصی با موضوع" معنای انتخابات در جمهوری اسلامی ایران" را  با حضور دکتر عبداله گنجی(پژوهشگر ومدرس دانشگاه) به مدت دو ساعت برپانمود.
در ابتدای نشست دکتر گنجی ضمن ارایه توضیحاتی در خصوص انتخابات پیش رو، به این موضوع اشاره داشت که:انتخابات در جمهوری اسلامی ایران یک پدیده نو در بدو تولد انقلاب اسلامی است و در خوانش آن نباید ترجمه علم سیاست غرب از سوی متخصصان ما باشد.
 وی در تشریح اصول دموکراسی، اشاره داشتند که انتخابات یکی از مظاهر دموکراسی است و با پایش رفتار سیاسی امام پی به این مهم خواهیم برد که امام در مقوله انقلاب اسلامی به دنبال قدرت نبود و اتفاقا به دنبال توسعه اندیشه دموکراسی با تأکید بر حدود آزادی که از سوی وحی نازل شده است بودند نه ادبیات غربی دموکراسی.
 ایشان همچنین به این مهم اشاره داشتند که سیاست متأثر از فرهنگ است و ما به معنای غربی دموکراسی نداریم و آنچه هست عملا مردم سالاری دینی است. در حقیقت، امام نیز پیرو این مهم اعتقاد داشتند دموکراسی غربی و شرقی هر دو باطل هستند و انقلاب ایران ورای دموکراسی غربی و شرقی به دنبال توسعه اندیشه اخلاقی و اسلامی آزادی است. دکتر گنجی در موضوع انتخابات به این مهم اشاره داشتند که  با توجه به اهمیت مقوله انتخابا، مقام معظم رهبری در جایی بیان فرمودند که " هر کسی که حتی من را قبول ندارد رای دهد" . 
هدف ایشان از بیان مهم، تأکید بر جایگاه و اهمیت انتخابات است . بدین معنی که رای هر فرد ولو سفید در آینده کشور از اهمیت بسیار بالایی برخودار است. وی در بخش دیگری از سخنان خود به تاریخ‌نگاری مشکلات جمهوری اسلامی با غرب اشاره نمودند. ایشان اعتقاد دارند چون در ماهیت و هویت شکل گیری انقلاب اسلامی با غرب مشکل داریم، موضوع انتخابات را که تضمین کننده هستی و وجود انقلاب اسلامی است را بسیار مهم می‌دانیم. بنابراین وجود و هستی جمهوری اسلامی ایران موضوعی است که اساس تقابل جمهوری اسلامی با غرب است.
 ایشان در ادامه اشاره داشتند، 1800 تحریم کنونی که فشار مضاعفی است با هدف فاصله انداختن مردم و حاکمیت و فروپاشی از درون است، از بدو انقلاب به صورت مضاعف ایجاد شده و عرصه انتخابات یکی از مهمترین عرصه‌های خنثی-سازی این تحریم‌هاست. در واقع هدف این تحریم‌ها سنجش میزان تاثیرگذاری آن برای تقابل مردم و حاکمیت است. از این‌رو موضوع انتخابات نشان دهنده همگرایی مردم و حکامیت می‌باشد. به بیانی دیگر فضای انتخابات و میزان مشارکت توسط مردم است که نمایانگر انحراف یا عدم اانحراف مردم و حاکمیت است. دقیقا اهمیت موضوع اتنخابات نیز همین است و مشارکت بالا نشان دهنده عقب رفت دشمن از مواضع خود است و اگر مشارکت پایین باشد دشمن جلو خواهد آمد. وی با اشاره به موضوع امنیت، تأکید نمودند که رای مردم امنیت آور است. همانطوری که حضرت آقا فرمودند که رای مردم، کشور را از خطر رویارویی نظامی دور کرد. ما باید بدانیم امنیت فقط بر عهده نهادهای نظامی نیست و بلکه همین رای گیری است و مشارکت در انتخابات است که میزان امنیت واقعی را مشخص خواهد کرد. جایگاه مردمی نظام توسط مشارکت مردمی در انتخابات تعیین می‌شود. مشارکت بالا شکاف مد نظر دشمن را حل خواهد کرد
دکتر گنجی سلامت انتخابات، کارآمدی نظام سیاسی و رقابت، به عنوان سه موضوع اساسی در زمینه انتخابات و شادابی آن دانسته و گفت: هر جا رقابت واقعی باشد، مشارکت و قله‌های مشارکت نیز بالاست . 
در پایان نشست نیز ضمن دعوت از همه مدعوین به حضور فعال در انتخابات پیش رو، سوالات مطرح شده شرکت کنندگان  در این نشست را نیز پاسخ دادند.

  • لینک کوتاه : /ZC4

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 93
کلمات کلیدی
مریم کوشا
خبرنگار

مریم کوشا

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید