تاریخ : 28 تیر 1403 «جهش تولید با مشارکت مردم»
  • 1399/04/07 - 00:00
  • - تعداد بازدید: 60
  • - تعداد بازدیدکننده: 59
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

دومین نشست تخصصی آنلاین «دورکاری در نظام اداری، الزامات و چالش ها» در مرکز برگزار شد

مرکز آموزش مدیریت دولتی به منظور افزایش آگاهی مدیران و کارکنان سازمان ها با ابعاد گوناگون دورکاری در نظام اداری، دومین نشستی تخصصی با عنوان «دورکاری در نظام اداری، الزامات و چالش ها» را برای کلیه مدیران و کارکنان دولت با حضور دکتر علی‌الله قنبری رئیس آمار، برنامه ریزی و تأمین نیروی انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور روز چهارشنبه 4 تیر ماه 99 از ساعت 10 تا 11:30 به صورت آنلاین برگزار کرد.

در ابتدای این نشست، دکتر علی الله قنبری با اشاره‌ به مطالب نشست پیشین، بیان داشت که امروزه دورکاری روشی برای سازماندهی و انجام کار در مکانی غیر از محل استقرار سازمان، با استفاده از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات است که استقرار این فرایند موجب انعطاف زمانی و مکانی در انجام فعالیت‌ها و وظایف شغلی می شود. وی در ادامه به تشریح دورکاری از منظر مدیریت سازمان پرداخت و گفت: «دورکاری زمانی می‌تواند به عنوان یک راه‌حل مناسب برای سود رساندن به کارفرما و کارمند باشد که پنج عامل در کنار هم سازگاری داشته باشند: 1. ویژگی های شخصیتی و نگرشی افراد؛ 2. تکنولوژی؛ 3.شغل؛ 4. فرهنگ سازمانی؛ 5. مناسبات خانه و خانواده»

رئیس آمار، برنامه ریزی و تأمین نیروی انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور سپس با برشماری ابزارهای لازم برای اجرای دورکاری، گفت: «نیروی انسانی دورکار؛ شبکه ارتباطی؛ ارتباطات راه دور؛ سخت‌افزارهای پشتیبانی؛ نرم‌افزارهای پشتیبانی و امنیت اطلاعات، از مهمترین ابزارهای دورکاری است که می‌باید مد نظر هر سازمانی قرار گیرد.»

دکتر قنبری ابعاد مدیریتی دورکاری را نیز در چهار مبحث محیطی، نیروی کار، تکنولوژیکی و فنی و نیز سازمانی بسط داد و بر مسئولیت های اجتماعی و اخلاقیات، مدیریت منابع انسانی، مدیریت تکنولوژی و رفتار سازمانی و استراتژی تأکید ورزید. وی در ادامه با ارائه مدل برنامه دورکاری (shia & monroe) ابراز داشت که قوانین و مقررات و رقابت باعث می شود که سازمان یک استراتژی دورکاری را اعمال نماید؛ لذا برای اعمال آن، باید سازوکار مناسبی را پدید آورد و بسترهای تحقق دورکاری را بیش از پیش فراهم نماییم.

رئیس آمار، برنامه ریزی و تأمین نیروی انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور، شناخت عوامل اجتماعی و روانشناختی مؤثر بر رفتار کارکنان و کارمندان دورکار را بسیار مهم دانست و بر عوامل اثرگذار فردی و گروهی تأکید کرد. همچنین با برجسته سازی رضایت شغلی در دورکاران، گفت: «دورکاری در جنبه هایی نظیر: کاهش زمان رفت و آمد،کاهش فشارهای محیط کار، انعطاف در زمان کار و افزایش امکان رسیدگی به امور خانوادگی، موجب افزایش رضایت شغلی می شود. با این حال، وجود برخی از جنبه ها نظیر: امکان افزایش تضاد کار و خانواده، استرس های ناشی از دوری از محیط اجتماعی و ... تأثیری منفی بر رضایت شغلی خواهد داشت. همچنین اگر کیفیت زندگی کاری در طی دوره دورکاری بهتر از محل سازمان باشد، طبعاً نتیجه مثبتی بر میزان رضایت شغلی خواهد گذاشت و بالعکس.»

 دکتر قنبری در بخشی دیگر از سخنانش روش های کاهش اثرات انزوا در دورکاران را در پنج محور مطرح نمود: « ایجاد فرصت ‌هایی برای دیدارهای متناوب و برگزاری جلساتی با حضور مدیران و کارکنان دورکار؛ ارتباطات الکترونیکی با سازمان و همکاران؛ آموزش مستمر؛ در جریان اطلاعات سازمانی قرار گرفتن و استفاده از دورکاری پاره وقت یا موردی»

رئیس آمار، برنامه ریزی و تأمین نیروی انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور در بخش دوم سخنان خود به راهنمای عملی مدیریت و اجرای دورکاری اشاره کرد و گفت: «موضوعات مورد نظر در برنامه دورکاری را باید همه کارکنان و مدیران نظام اداری به خوبی مدنظر قرار دهند؛ این موضوعات شامل: شرایط اشتغال؛ تأمین اجتماعی؛ مسائل مربوط به روابط کار؛ موضوعات ارتباطات؛ موضوعات محیط کار و نیز تجهیزات و فناوری می شود.»

دکتر قنبری با تأکید بر بایدها و نبایدهای دورکاری، گفت: «به کارمندان خود اعتماد کنید؛ مطمئن شوید که کارمندان هر گونه فرم ممیزی، فرم بازخوردی یا سایر ابزارهای ارزشیابی را که سازمان درخواست می‌کنند تکمیل خواهند نمود؛ ترتیبات و تنظیمات دورکاری‌ را به عنوان روشی جدید برای بهینه‌سازی مهارت‌های مدیریتی خود استفاده کنید؛ مدیریت بر مبنای نتیجه را پیاده نمایید و ... که این موارد، بایدهای دورکاری هستند.» در ادامه ایشان به تشریح نبایدها پرداخت و افزود: «کنترل های شبانه روزی صورت ندهید؛ دورکاران را در هر ساعت برای بررسی به هنگام بودن کارشان، چک نکنید؛ اهداف غیرقابل دسترس و مهلت های غیرواقعی برای کارهای دورکاران تعیین نکنید و مشکلات را نادیده نگیرید.‌»

دکتر قنبری در سخنان پایانی خود به نظام دورکاری حاکم بر نظام اداری ایران اشاره کرد و گفت: «ضوابط و مقررات حاکم؛ هدف؛ روش دورکاری؛ برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت بر سیستم دورکاری؛ ساز و کار اجرایی طرح در دستگاه‌های اجرایی؛ اختیاری بودن دورکاری؛ تعهدات سازمان (کارفرما)؛ تعهدات کارمند دورکار؛ رابطه استخدامی؛ ضوابط اداری و ارزیابی عملکرد از مهمترین و شاخص ترین مؤلفه های نظام دورکاری محسوب می شوند.»

پاسخ گویی به پرسش های ارسالی بخش پایانی سخنان دکتر قنبری را تشکیل می داد. گفتنی است که این نشست همچون نشست های تخصصی پیشین از طریق پخش زنده در فضای مجازی: سامانه آموزش های الکترونیکی مرکز (lms.smtc.ac.ir)، صفحه اینستاگرام مرکز (lsmtc.ac.ir)، صفحه وبینار مرکز  و نیز سایت آپارات برای مدیران و کارکنان نظام اداری و همه علاقه مندان قابل مشاهده و همراهی بود.


  • لینک کوتاه : /ZJy

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 1068
کلمات کلیدی
مریم کوشا
خبرنگار

مریم کوشا

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید