تاریخ : 27 تیر 1403 «جهش تولید با مشارکت مردم»
  • 1399/11/13 - 00:00
  • - تعداد بازدید: 44
  • - تعداد بازدیدکننده: 41
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

دکتر عبدالحسن مقتدایی مهمان سیزدهمین نشست برخط «ارائه تجارب مدیران»

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش مدیریت دولتی: سیزدهمین نشست برخط ارائه تجارب مدیران در سال جاری با هدف انتقال دانش و تجربه به مدیران دستگاه‌های اجرایی و با حضور دکتر عبدالحسن مقتدایی استاندار پیشین خوزستان و هرمزگان از ساعت 10 تا 12 روز شنبه یازدهم بهمن ماه 1399 در مرکز آموزش مدیریت دولتی برگزار شد.

مقتدایی با توجه به ظرفیت‌های استان خوزستان گفت: «استان خوزستان در کنار استان‌های تهران و هرمزگان، یکی از سه استان ملی ایران است که توسعه و پیشرفت دیگر استان‌‌های کشور در گرو رشد و تعالی این سه استان می‌باشند. از این رو، نگاه ما باید به این سه استان دیگرگونه باشد و با احترام و محبت‌آمیز با این استان‌ها رفتار شود. ظرفیت‌ها و منابع موجود در استان خوزستان از قدیم‌الایام شهرۀ ملی و جهانی داشته و دارد. به عنوان نمونه وقتی می‌گفتند: پرآب‌ترین رود ایران، کارون در ذهن‌ها نقش می‌بست. استان نفت‌خیز، خوزستان بود؛ قطب کشاورزی، خوزستان بود که بعدها با گسترش صنعت، بخش‌‌های دیگری از کشور از منابع نفت، گاز و فولاد یا کشت و صنعت کشاورزی بهره‌مند شدند. به هر حال، ظرفیت‌های بی‌نظیر در استان خوزستان نهفته است که می‌باید به طرز شایسته و بایسته‌ای از آنها بهره گرفت. وجود نفت و گاز، وجود آب‌های جاری همچون دز، کرخه و کارون، وجود بندر امام خمینی و نیز وجود ۵۵۰ هزار هکتار اراضی حاصلخیز خوزستان، همه و همه شرایط ویژه‌ای را پدید می‌آورد که این استان را ملّی ببینیم و بدانیم و در جهت تعالی همه جانبه استان گام برداریم.»

استاندار پیشین خوزستان درباره برخی تصمیمات استانی خویش گفت: «با توجه به رشته تخصصی خودم که مدیریت بوده و با توجه به تجاربی که در دو دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی و همچنین تصدی استانداری‌های خوزستان و هرمزگان داشته‌ام، گاهی تصمیماتی را می‌گرفتم که با تصمیمات دولت در تعارض بود؛ اما با تسلط بر چهارچوب قوانین و نظر کارشناسان خبره اقدام و کارها را عملیاتی می‌کردم. به عنوان نمونه در بحث هورالعظیم و مسأله تردد ماشین‌های شرکت نفت و حفظ محیط‌زیست یا بحث توجه ویژه به «غیزانیه» اقداماتی را انجام دادم و بعدها پاسخگوی یکایک آنها بودم.»

عبدالحسن مقتدایی در ادامه با اشاره به وضعیت معیشت مناطق محروم و نفت‌خیز گفت: «این حق مسلّم مردم و ساکنان مناطق نفت‌خیز است که به صورت قانونی و طبیعی از دو درصد فروش نفت بهره‌مند شوند؛ زیرا خوزستان جزو سه استان ملی ایران است. در زمان قبل از انقلاب اسلامی، شرکت نفت بیشتر مدارس و درمانگاه‌های مناطق نفت‌خیز را تأمین می‌ساخت و خود به ساخت این مدارس و بیمارستان‌ها اقدام می‌کرد. اما بعد از انقلاب و در زمان جنگ تحمیلی و بعد از آن، عواید نفت بسیار کمتر متوجه ساکنان مناطق نفت‌خیز گردید و امروز یکی از مطالبات جدی مردم استان، رسیدگی به موضوع معیشت و اشتغال است. مرزنشینان سربازان بدون سلاح کشور هستند، لذا هرگونه رسیدگی به معیشت و اشتغال آنها ضامن امنیت بیشتر مرزهای ایران اسلامی است.»

استاندار پیشین خوزستان با تأکید بر توسعه کشاورزی در جلگه خوزستان بیان داشت: «انتقال آب از سرچشمه‌های دز برای مصارف خانگی و بهداشتی به مرکز ایران همچون قم و یزد اقدامی شایسته است؛ ولی انتقال آب کشاورزی برای مصارفی غیر از تأمین آب شرب، سبب تهدید بیش از ۵۵۰ هزار هکتار زمین حاصلخیز خوزستان می‌شود که در گذشته ۹۰۰ هزار هکتار بوده که امروزه به ۵۵۰ هزار هکتار تبدیل شده است. بنابراین برای توسعه کشاورزی نباید زمین‌های حاصلخیز خوزستان را خشکاند و به بهانۀ انتقال آب شرب، آب کشاورزی خوزستان را کاهش داد. همچنین به خاطر اعمال  برخی سیاست‌ها، میزان آب کشاورزی استان کاسته شده است که به ساختار محیط زیست و کشاورزی خوزستان آسیب جبران ناپذیری را وارد کرده و خواهد کرد.»

مقتدایی استاندار اسبق هرمزگان در خصوص منابع انسانی این استان گفت: «هنگام ورود به هرمزگان متوجه شدم که دو گروه مدیر در این استان حضور داشتند. نخست مدیران جوانی که جهت کسب تجربه یا تکمیل رزومه خود و با حمایت کسانی به سمت مدیرکلی می‌رسیدند که بعد از چند سال از استان خارج و به استان دیگری می‌رفتند و گروه دوم، مدیرانی بودند که در شرف بازنشستگی بودند و می‌خواستند دو سال پایانی خدمت خود را در شرایط بد آب و هوا بگذرانند. به عبارت دیگر، بیشتر مدیران این استان، مدیرانی سیّال و مسافرتی بودند و استان را به سکوی پرواز خود تبدیل کرده بودند. سپس متوجه شدیم که در سطح مدیران میانی با مشکل جدی رو به رو هستیم. بنابراین ۱۵۰ نفر از مدیران برای کسب سمت مدیر میانی انتخاب شدند و مورد آموزش ضمن خدمت قرار گرفتند و بعدها از میان آنها ۵۰ نفر را انتخاب کردم و در جلسات و شورایهای گوناگون همچون شورای برنامه ریزی و شورای تأمین استان شرکت می‌دادم. امروزه خوشبختانه از همین ۵۰ نفر، چندین نفر معاون وزیر، شهردار موفق، نماینده مجلس معرفی شده است که همگی آنها از نیروهای بومی و محلی هرمزگان بودند که در سایه تفویض اختیار و اعتماد به نیروهای جوان و کارامد سبب رشد و بالندگی آنها در نظام اداری کشور شده است.»

مقتدایی با تأکید بر داشتن روحیه جسارت و شجاعت در مدیران افزود: «یکی از ویژگی‌های برجسته مدیران موفق، داشتن روحیه جسارت و شجاعت  است که در کنار تخصص و تعهد و آشنایی با چارچوب قانون می‌توانند با مسائل و بحران‌های گوناگون روبرو شوند و به راحتی حل مسأله نمایند. البته داشتن حمیّت سازمانی در پیشبرد اهداف یک سازمان بسیار تعیین کننده است.»

استاندار اسبق هرمزگان یکی از مکانیزم‌های جذب مردم برای پیشبرد سیاست‌های دولت را «هم‌جنس مردم بودن» دانست و گفت: «برای جلب مردم نخست باید هم‌جنس مردم باشیم و باید با افراد زیردست خود همدل و همراه باشیم. دوم آنکه داشتن تواضع و فروتنی با مردم، اصلی انکارناپذیر است. امروزه مردم، مشکلات معیشتی و اقتصادی زیادی دارند و نباید به آنها فخر فروخت. سوم آنکه کمتر حرف بزنیم و بیشتر کار کنیم تا آحاد جامعه شاهد تلاش و تحقق وعده‌ها باشند و به این نظام، دلگرم شوند.»

مقتدایی در بخش دیگری از سخنانش به نقش زنان و مدیریت آنان اشاره کرد و ابراز داشت: «توجه جدّی به پرورش سرمایه انسانی، یکی از خطیرترین وظایف مدیران عالی است. جانشین‌پروری برآمده از همین نگرش است که اگر به طرز اصولی و قاعده‌مندی صورت پذیرد، بسیاری از مشکلات مدیریتی مرتفع خواهد شد. از این رو، مدیران باید قائل به تجهیز منابع انسانی باشند و من در دوران تصدی خود در استانداری خوزستان و هرمزگان این شیوه را همواره مدنظر داشتم؛ به عنوان نمونه در خوزستان ۵۰ مدیر میانی از زنان را انتخاب کردیم و در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هر هفته مورد آموزش‌های فشرده مدیریتی قرار دادیم و در نهایت برای ۱۲ نفر از آنها حکم بخشداری زدم.»

مقتدایی استاندار پیشین خوزستان در پاسخ به پرسشی درباره ریزگردها و اقدامات صورت گرفته اظهار داشت: «در سال‌های گذشته اگر به بیانیه محیط زیست وفادار می‌بودیم، مسأله ریزگردها قابل حل بود. مسأله ریزگردها یک قصور منطقه‌ای، استانی، ملی و جهانی است. وجود سدهای ترکیه، جنگ‌های متعدد در عراق و عدم توجه و همکاری‌های لازم بین کشورهای منطقه در این خصوص همه و همه سبب افزایش دامنه این مسأله شده است .گرچه در این دو سال‌ بارش‌های خوبی داشته‌ایم؛ اما هیچ اقدام چشمگیری که سرچشمه‌های ریزگردها را از بین ببرد، انجام نشده است.»

گفتنی است این برنامه از طریق سامانه آموزش‌های الکترونیکی مرکز (tclms.smtc.ac.ir)، وبینار و اینستاگرام مرکز (lsmtc.ac.ir) همزمان به صورت زنده پخش شد.


  • لینک کوتاه : /Zuv

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 713
کلمات کلیدی
مریم کوشا
خبرنگار

مریم کوشا

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید