تاریخ : 26 تیر 1403 «جهش تولید با مشارکت مردم»
  • 1403/04/18 - 14:47
  • - تعداد بازدید: 54
  • - تعداد بازدیدکننده: 45
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی: تغییر در نظام آموزشی کشور ضرورتی انکارناپذیر است

رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی با اشاره به اینکه به جای آموزش صرف، باید مهارت و شایستگی به فراگیران آموخت تاکید کرد: با شناسایی روندهای آموزشی در حال اجرای کشورهای پیشرو و بومی سازی آن؛ متناسب با نیازهای کشور، باید نظام آموزشی کشور را متحول کرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش مدیریت دولتی محسن میری در آئین اختتامیه نخستین رویداد یادگیری بازی بنیاد نوآوری‌های آموزشی برای ارتقای یادگیری مدیران و کارمندان موسوم به "بازی‌ران" افزود: قطعا انتقال مهارت و احراز شایستگی از طریق اعمال شیوه‌های سنتی موجود امکانپذیر نیست، لذا مرکز آموزش مدیریت دولتی دست به کار شد تا جایگاه خود را در نقشه آموزشی مشخص و رویکردهای جدیدی اتخاذ کند.

وی مهمترین موضوع-مسئله مجموعه تحت امرش را ضرورت تحول در مفهوم آموزش یعنی حرکت از آموزش نظری(Education) به یادگیری عملی(Training) عنوان کرد و گفت: برای حصول به این هدف ابتدا باید رویکردها تغییر کند و سپس از ابزارهای جدیدی استفاده کرد.

رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی در پیش گرفتن رویکردها و جهت‌گیریها از منابع سنتی به منابع باز و آموزشی به مهارتی را مبنای عمل این مرکز عنوان کرد و گفت: بازیران ابزاری است که می‌تواند موجب عملیاتی شدن رویکردهای مدنظر در این حوزه تحولی شود.

وی در توضیح سخنانش ادامه داد: برای طراحی بازیهایی متناسب با بوم نظام اداری کشور ابتدا باید اولویت کارمندان و کارشناسانمان را تشخیص دهیم و مبتنی بر آن ارزیابهایی را طراحی کنیم تا آن بازی مختص به یک گروه شغلی خاص در یک سازمان و دستگاه خاص باشد و ویژگیهای اختصاصی هر فرد، گروه، دستگاه و حوزه شغلی را شناسایی و در بازی اعمال و در قالب یک بازی جذاب، مخاطب را با خود همراه کند.

به گفته میری در گذشته دغدغه مرکز آموزش مدیریت دولتی همواره این بود که با سرمایه انسانی محدود نمی‌تواند پاسخگوی کارکنان 2 میلیون و 400 هزارنفری دولت هم در تولید محتوا و هم آموزش آنها باشد.

رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی خاطرنشان کرد: برای غلبه بر این مشکل، با تاسی به شعار سال مقام معظم رهبری مشارکت مردم و بهره گیری از گروههای فعال بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفت و زنجیره‌ای تعریف و در انتهای آن طرح "هم افزا" اجرا شد.

وی افزود: در قالب این طرح و در انتهای زنجیره برای تولید محتوای فاخر و بر اساس شیوه های نوین فناورانه و هوش مصنوعی باید محتوای موردنیاز دستگاهها تولید شود که قاعدتا نه ظرفیت و فرصت و نه منابع مالی آن را دولت در اختیار ندارد.

میری تصریح کرد: بنابراین طراحی بازیها در چارچوب مجموعه بازیران به عنوان قطعه‌ای از پازل بزرگ "اکوسیستم آموزش ایران" بستری در مرکز آموزش مدیریت دولتی شکل گرفت تا با به اشتراک گذاری محتوا، از ظرفیت جمعیت 85 میلیونی کشور برای آموزش موثر کارکنان در قالب فناوریهای آموزشی، شیوه های تدریس، تولید و تحقیق استفاده شود.

رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی با یادآوری اینکه ایده آموزش مبتنی بر موردکاوی(CBL) را نخست دکتر لطیفی ریاست سازمان اداری استخدامی کشور مطرح کرد گفت: نتیجه تلاش مشترک مرکز آموزش مدیریت دولتی و مرکز نوآوری دانشگاه امام صادق(ع) در قالب بازیران حالا منتج به این شده است  که در سالجاری دوره های آموزشی مبتنی بر موردکاوی اجرا می شود تا فهم واقعی‌تر و نزدیکتری برای فراگیران ایجاد کند.

وی در تبیین بازیران آن را آغاز فرایندی دانست برای استفاده از ظرفیت کشور جهت تولید محتوا در سامانه و به اشتراک گذاری آن برای جذب ایده پردازان و حامیان مالی که به نظر میرسد اگر این چرخه مکرر اجرا شود می‌توانیم به یکی از پیشگامان تغییر آموزش در کشور تبدیل شویم، موضوعی که مجموعه فضای آموزشی کشور دیر یا زود خود باید را آماده اعمال آن کنند.

میری در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد دانشگاه امام صادق(ع) به عنوان دانشگاه پیشرو در کنار سازمان اداری استخدامی و مرکز آموزش مدیریت دولتی در ادامه نیز از طراحان و سازندگان این بازیها حمایت کند.

در پایان این آئین از تیم های منتخب تولیدکننده بازیها با حضور میثم لطیفی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری استخدامی کشور تجلیل شد.


  • لینک کوتاه : /ZQX

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 1929
کلمات کلیدی
مریم کوشا
خبرنگار

مریم کوشا

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید