تاریخ : 26 تیر 1403 «جهش تولید با مشارکت مردم»
  • 1400/08/24 - 00:00
  • - تعداد بازدید: 60
  • - تعداد بازدیدکننده: 58
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

نشست «آسیب‌ شناسی کانون‌ های ارزیابی و توسعه در نظام اداری» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش مدیریت دولتی: نشست تخصصی «آسیب شناسی کانون های  ارزیابی و توسعه در نظام اداری» با سخنرانی دکتر محمدعلی بابایی زکلیکی عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا و دکتر صدرالدین صدری نوش آبادی معاون سابق سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور با هدف توسعه بینش کارکنان و مدیران دستگاه¬های اجرایی در روز شنبه 22 آبان ماه 1400 از ساعت 12:30 تا 14:30 به صورت برخط (آنلاین) از طریق سامانه آموزش های الکترونیکی مرکز (lms.smtc.ac.ir) برگزار شد. نخست، خانم رجب‌زاده دبیر و مجری این برنامه به توضیح در مورد الزام آسیب‌ شناسی کانون‌های ارزیابی و استقرار نظام شایسته‌سالاری پرداخت و گفت: نقش و تأثیر شگرف کانون‌ های ارزیابی و توسعه بر موفقیت سازمان‌ها آنچنان برای مدیران سازمانی، روشن گردیده است که در سراسر جهان به طور گسترده ‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ایران نیز در سال¬های اخیر، انتخاب، انتصاب و ارتقای مدیران از طریق کانون صورت می‌پذیرد و کانون¬های ارزیابی در برنامه‌ریزی جانشین پروری، جهت شناسایی افراد مستعد، به مدیران کمک می¬کنند. دکتر صدری نوش آبادی به عنوان سخنران اول این نشست در ابتدای سخنانش به ضرورت استقرار نظام شایسته ‌سالاری اشاره کرد و مفروضات اصلی جهت ورود به بحث آسیب‌ شناسی مدل شایستگی و استقرار کانون‌های ارزیابی را در سه بخش «زمینه شکل گیری هر مدل، پذیرش تکثر و آسیب شناسی آن» برشمرد و در مورد هر کدام و اثرات آن مطالبی را بیان نمود.  دکتر صدری ادامه داد که در مورد طراحی مدل‌های شایستگی تحقیقات گسترده ‌ای در کشورهای و سازمان‌های مختلف انجام شده است و به این نتیجه رسیده ‌اند که تقریباً مدل یکسانی برای همه کشورها و سازمان‌ها وجود ندارد؛ ولی مدل ‌ها شباهت ‌های اندکی با هم دارند. وی بر این نکته تأکید داشت که شایستگی یک مسئله جهانی است و مهمترین چالش آن هم بحث مدیریت و رهبری است. معاون سابق سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور در بخشی دیگر از سخنانش، عوامل موجه در ارزیابی و توسعه مدیران را «تیم محور بودن، فاصله نسلی در مدیریت‌ها، تنوع و تکثر در کسب و کارهای نوظهور و تغییرات سریع تسهیل گرهای تکنولوژی» معرفی کرد و به تشریح این عوامل پرداخت. دکتر صدری در پایان سخنانش، مهمترین اهداف نظام شایستگی را تربیت مدیران حرفه‌ای، توسعه ظرفیت کارکنان، ایجاد انگیزه ارتقا در کارکنان، ایجاد ثبات و ماندگاری و شناسایی افراد مستعد (جانشین پروری) دانست که شناخت و بسط این موارد را برای نظام اداری کشور الزامی قلمداد کرد. در بخش دوم این نشست، دکتر محمدعلی بابایی مطالبی را به منظور بهبود نظام ارزیابی بیان و تأکید داشت با بررسی و بازنگری بخشی از فعالیت‌های کانون‌های ارزیابی می‌توان به نتایجی بهتر و کامل تری رسید.  وی به دو عامل همپوشانی شایستگی‌ ها و نحوه ارزیابی شایستگی‌ ها را به عنوان مواردی که نیازمند بازنگری است،  اشاره کرد. همچنین این عضو هیأت علمی دانشگاه در بخش همپوشانی شایستگی‌ها، مسئولیت پذیری، صبر و بردباری، انعطاف پذیری و ارزیابی 360 درجه و ... را مورد بررسی قرار داد و در بخش نحوه ارزیابی نیز راهکارهایی را به عنوان مثال برای آزمون‌های روانشناختی ارائه نمود. دکتر بابایی در پایان سخنان خود در مورد مدل‌ های شایستگی ارزیابان نیز راهکارهایی را ارائه داد. در فرجام این نشست، سخنرانان به سؤالات شرکت کنندگان به صورت شفاف پاسخ دادند.


  • لینک کوتاه : /Zuo

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 314
کلمات کلیدی
مریم کوشا
خبرنگار

مریم کوشا

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید