تاریخ : 26 تیر 1403 «جهش تولید با مشارکت مردم»
  • 1402/07/18 - 14:25
  • - تعداد بازدید: 533
  • - تعداد بازدیدکننده: 510
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
مرکز آموزش مدیریت دولتی برگزار کرد

نشست علمی - تخصصی تبیین علل، زمینه­ ها و چرایی فساد در نظام آموزش دولتی ایران

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش مدیریت دولتی، نشست تخصصی "تبیین علل، زمینه­ ها و چرایی فساد در نظام آموزش دولتی ایران" به همت معاونت پژوهشی روز دوشنبه 1402/07/17 از ساعت 10 الی 12 با حضور  بیش از 300 فراگیر به صورت حضوری و بر خط از طریق سامانه آموزش های الکترونیکی مرکز برگزار شد.

این نشست که با سخنرانی دکتر محمد آتشک، پژوهشگر و مدرس دانشگاه برگزار شد، با تعریف فساد در نظام آموزش دولتی آغاز شد و در ادامه به سطوح وقوع، مقاطع، عامل های دخیل و ماهیت مبادلات فساد در آموزش اشاره گردید و حوزه ها، راه های اعمال و مولفه های متاثر از فساد در بخش آموزش مطرح و رویکردها و نظریه های تبیین کننده فساد که عموما به دو بخش خرد و کلان تقسیم می شوند مورد بررسی قرار گرفت. در بخش کلان؛ فساد به مثابه ضعف ترتیبات نهادی نگریسته می‌شود و فساد را بیشتر نوعی نارسایی نهادی و مرتبط با ترتیبات نهادی و ساختار اداری یک حکومت و نارسایی در فرهنگ یک جامعه تلقی نموده اند و در رویکرد خرد نیز، فساد به مثابه نوعی کژرفتاری و کج ­منشی بوروکرات‌ها نگریسته می‌شود. در این رویکرد اخلاق­ گرایانه، سراغ افراد رشوه‌ستان گرفته می‌شود و در بهترین حالت، سعی می‌شود، بورورکرات‌های فاسد و خاطی با کارکنان درستکار و صادق، جایگزین گردند. بنابراین در این رویکرد، جوهره فساد هدف قرار نمی‌گیرد.

دکترآتشک در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به نظریه احساس محرومیت نسبی یا انتظار، گفت: بر مبنای این نظریه افراد داده‌های خود را به یک نظام و ستاده‌های خود را از آن نظام با دیگران مقایسه می‌کنند و چنانچه احساس بی‌عدالتی نمایند، اقدام به رفتار فسادآمیز خواهند نمود. از دیدگاه ایشان عوامل فساد اداری در نظام آموزش دولتی ایران به سه دسته عوامل فردی، عوامل سازمانی و عوامل محیطی تقسیم بندی می شود.

وی در ادامه با برشمردن عوامل سازمانی فساد اداری در نظام آموزش دولتی ایران به عوامل محیطی فساد اداری در نظام آموزش دولتی ایران اشاره نمودند و بیان نمودند که تضعیف ارزش‌‌ها و هنجارهای دینی و اخلاقی در جامعه، مشکلات اقتصادی در جامعه، ناکارآمدی قضایی در ضد فساد و توسعه‌‌نیافتگی سیاسی جامعه به عنوان مهم ترین مصادیق عوامل محیطی فساد اداری در نظام آموزش دولتی ایران به شمار می­روند.

در بخش پایانی نشست به سوالات شرکت کنندگان نیز پاسخ داده شد.


  • لینک کوتاه : /ZQ

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 48
کلمات کلیدی
مریم کوشا
خبرنگار

مریم کوشا

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید