مرکز آموزش مدیریت دولتی برگزار نمود
نشست علمی - تخصصی"آموزش مدیران ایران"
مرکز آموزش مدیریت دولتی با توجه به اهمیت موضوع آموزش و پژوهش برای نظام اداری کشور و در راستای تحقق سند تحول دولت مردمی و منویات مقام معظم رهبری، از ابتدای سال 1402 مجموعه نشست های تخصصی را با محوریت موضوعی مسائل و نظام اداری همچون سنوات گذشته در دستور کار خود قرار داده است. در همین راستا و با هدف ارتقاء دانش و سطح توانمندی مدیران دستگاه های ا جرایی کشور، نشست تخصصی با موضوع" آموزش مدیران در ایران" را در تاریخ 1402/09/21به همت معاونت پژوهشی مرکز برگزار نمود.
این نشست به مدت 2 ساعت با سخنرانی دکتر محمدشهاب شیبانیفر، پژوهشگر عرصه مدیریت دولتی، به صورت برخط و از طریق سامانه آموزشهای الکترونیکی مرکز(LMS) برگزار گردید.
درابتدا دکتر شیبانی فر به مهمترین دلایل تربیت و توسعه مدیریت در سطوح سازمانی، ملی و جهانی پرداخته و اشاره نمودند که ظرفیت اداری و مدیریتی در کشورهای کمتر توسعه یافته با کمبود مواجه است و این کمبود، تلاشهای توسعه ملی را با مشکل روبرو میکند.ایشان به نقش مهم مدیریت دولتی در توسعه ملی در چهار سطح حکومت مرکزی، حکومت محلی، شرکتهای دولتی و در نهایت طرحهای توسعه پرداختند و از این رهگذر فقدان آموزشهای مدیریتی موثر، فقدان نظام های آموزش مدیریتی مناسب، حقوق پایین و پرداخت های نامناسب، بالا بودن فرار مغزهای مدیریتی، فرهنگ اداری بخش دولتی، مناسب نبودن نظام ها و خط مشی های پرسنلی و فقدان خط مشی های آموزشی ملی را به عنوان مهمترین دلایل کمیابی استعدادهای مدیریتی در کشورهای در حال توسعه برشمردند.
در ادامه ضمن تشریح برخی چالشهای پیش رو در حوزه توسعه آموزش مدیران، به این مهم اشاره شد که آموزش مدیریتی، تربیت مدیریتی و در نهایت توسعه مدیریتی، اجزای اصلی توسعه آموزش مدیران است.
شیبانی فر؛ تعیین نیازهای آموزشی مدیران، برنامهریزی اجرای آموزش مدیران، روشها و فنون(اجرا)، آموزش مدیران و در نهایت ارزشیابی آموزش مدیران، را از مهمترین گام های آموزش مدیران دانست و گفت: نیازهای آشکار و نیازهای پنهان، دو بعد اصلی تعیین نیازهای آموزشی مدیران به شمار میروند. همچنین این بخش با ذکر مثالهایی از روشهای تعیین نیازهای آموزشی مدیران، ادامه یافت.
در بخش بعدی، موضوع ارزشیابی برنامههای آموزش مدیران مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و دکتر شیبانیفر در این خصوص گفت: که ارزشیابی دانش، ارزشیابی رفتاری، ارزشیابی نتایج عملکرد و ارزشیابی مقایسهای، چهار جز اصلی ارزشیابی برنامه آموزش مدیران به شمار میرود.
در پایان نشست دکتر شیبانیفر به سوالات شرکت کنندگان و فراگیران مجازی، پاسخ دادند.
- لینک کوتاه : /Zd4