چهاردهمین نشست تخصصی ارائه تجارب مدیران در سال 98
چهاردهمین جلسه از سلسله نشست های تخصصی ارائه تجارب مدیران در سال 1398 روز شنبه مورخ 98/7/20 از ساعت 12-10 با سخنرانی خانم ژاله فرامرزیان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان، در مرکز آموزش مدیریت دولتی برگزارشد. در این نشست که با حضور مدیران ارشد و میانی دستگاه های اجرایی برگزارشد، خانم فرامرزیان ضمن بیان تجارب خود در حوزه های مختلف اجرایی، پیام های مدیریتی به شرح زیر نیز ارائه نمودند:
برای تقویت مدیریت مبتنی بر تشریک مساعی باید توجه کرد که؛
- استفاده از تجارب دیگران یکی از مهمترین ابزارهای ارتقا توانمندی های فردی یک مدیر برای افزایش دانش و بهبود تصمیم گیری و مدیریت سازمان است.
- هر برنامه ای را با هر سرعتی نباید انجام داد و می بایست میزان مهیا بودن زیرساخت ها را درنظر گرفت؛ در غیر این صورت نتایج مورد نظر حاصل نخواهد شد.
- حجم برنامه و کار پیش بینی شده در سازمان می بایست متناسب با توان کارکنان و منابع سازمان باشد و از ایجاد رقابت منفی و مخرب بین کارکنان جلوگیری کرد.
- قضاوت سریع در امور و رخدادها از نشانه های بی تجربگی است که بر روی تصمیم گیری ها و همچنین نتایج برنامه ها تاثیر منفی خواهد گذاشت.
- مدیریت یعنی اشراف بر جنبه های متنوع، پیچیده و واقعیات امور در برابر زاویه دید تک بعدی، محدود و آرمانگرایانه.
- زود قضاوت نکردن در تصمیم گیری ها
- خواستن توانستن است و هر کاری که شروع می شود باید به بهترین وجه و نزدیک به استانداردهای موجود به پایان برسد.
- کارکنان دستگاه ها بزرگترین سرمایه های تشکیلات اجرایی هستند و حفظ کرامت انسانی و صرف هزینه برای ارتقا آنان یک ضرورت مهم برای توانمندسازی سازمان در راستای انجام ماموریت ها است.
- توسعه ارتباطات و احساسات مطلوب بین کارکنان موجب ایجاد جو سازمانی شاداب خواهد شد که نتیجه ملموسی بر کارکرد و عملکرد مجموعه سازمان خواهد گذاشت.
شاخصه های مدیریت مبتنی بر تشریک مساعی:
- پارادایم برد برد،
- کار تیمی،
- توزیع عادلانه نقش ها،
- مزایای متقابل
- شفافیت سازمانی
راه کارهای دستیبای به مدیریت مبتنی بر تشریک مساعی:
- ایجاد همزبانی،
- تعریف نقش ها،
- ظرفیت سازی کار تیمی و جمعی،
- تهیه منابع،
- تدوین اهداف و چشم انداز،
- نیز فرهنگ قدردانی و احترام
شاخصه های مدیریت جزیره محور:
- عدم شفافیت سازمانی
- رقابت منفی کارکنان
- پارادایم برد و باخت
مولفه های کلیدی در تحول و کارامدی دستگاه های اجرایی:
- توسعه فرهنگ سازمانی
- اخلاق اداری
- بهسازی زیرساخت های مالی و اداری
عوامل تاثیرگذار بر خلاقیت سازمانی و توسعه دستگاه های اجرایی:
- شناخت محیط
- مشاهده دقیق
- اصلاح آسیب ها و رفع مشکلات کارکنان
- ایجاد انگیزه در نیروی انسانی سازمان
گام های تدوین برنامه ریزی راهبردی سازمان:
- مساله سنجی و تدوین نظام مسائل،
- ارزیابی وضع موجود،
- حمایت مدیریت،
- برآورد منابع،
- تعیین شاخص های موفقیت،
- شناسایی تهدیدات و رویکردهای کاهش ریسک
- لینک کوتاه : /ZLC