تاریخ : 28 تیر 1403 «جهش تولید با مشارکت مردم»
  • 1399/04/31 - 00:00
  • - تعداد بازدید: 38
  • - تعداد بازدیدکننده: 36
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

سید محمد بطحایی میهمان سومین نشست برخط ارائه تجارب مدیران

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش مدیریت دولتی: سومین نشست برخط (آنلاین) ارائه تجارب مدیران در سال جاری با هدف انتقال دانش و تجربه به مدیران دستگاه‌های اجرایی و با حضورآقای دکتر سیدمحمد بطحایی، وزیر پیشین آموزش و پرورش  ازساعت 10 تا 12 روز یکشنبه مورخ 29/04/ 1399 در مرکز آموزش مدیریت دولتی برگزار شد.

ابتدای برنامه همراه با معرفی سوابق سیدمحمد بطحایی بود: وی وزیر سابق آموزش و پرورش ایران (در دولت دوم دکتر حسنروحانی) و هم اکنون به عنوان معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول کار است. همچنین ایشان رییس مرکز ملی نظارت راهبردی سازمان برنامه و بودجه کشور وسرپرست سابق وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران وپیش از آن به قائم مقام وزیر و معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بوده ‌است.

سیدمحمد بطحایی نخست با اشاره به دانش و نقش کلیدی آن در توسعه همه جانبۀ جامعه بر انتقال تجارب تأکید کرد و گفت: «تجارب مدیریتی باید به نحوی مناسب در اختیار مدیران جوان قرار بگیرد. بی شک روش ها و شیوه های مدیران گذشته که بر مشکلات و مسائل فائق آمده اند؛ می تواند امروز، دستگیر مدیران جوان باشد و برای آنان کارا و مثمرثمر باشد.»

وزیر پیشین آموزش و پرورش در پاسخ به ملاک های انتخاب وی به عنوان سکانداری وزارت آموزش و پرورش ابراز داشت که «از یکسو، سوابق خدمتگزاری من در آموزش و پرورش و نیز اشراف بر زوایای پیدا و پنهان این وزارتخانه و از سویی دیگر، شناخت از شرایط و اقتضائات کشور و سیاست های کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و همچنین آشنایی با مجلس شورای اسلامی و فضای حاکم بر آن سبب شد که با حضور در کمیسیون مربوطه، طی چندین جلسه، پاسخگوی نمایندگان محترم باشم و همین عوامل سرانجام به رأی اعتماد به عنوان وزیر آموزش و پرورش منتهی گردید.»

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دوم سخنانش به مشکل بنیادین آموزش و پرورش ایران اشاره کرد و گفت: «مشکل آموزش و پرورش به دست وزیر قابل حل نیست؛ چرا که مشکلات این بخش چندین دهه است که روی هم انباشته شده و بسیار جدی است. به عنوان نمونه: کمبود نیروی انسانی، عدم انگیزه کافی جهت کار بسیار خطیر معلمی، عدم وجود فضای آموزشی در کشور، عدم وجود فضای نوین آموزشی، عدم برنامه های آموزشی، عدم وجود منابع مالی و ... همگی سرفصل هایی هستند که می توان چندین صفحه فقط همین سرفصل ها را نوشت. حال، اگر خوب پیرامون آنها متمرکز شویم درمی یابیم که این مشکلات از پیش از انقلاب اسلامی تا به امروز همواره مطرح بوده اند.» 

سیدمحمد بطحایی در ادامه سخنان خود به راهکار برون رفت از این همه مشکلات پرداخت: «آنچه این مشکلات را در برابر ما تداوم بخشیده است، برآمده از نوع نگرش ماست که در 50 و 60 سال گذشته داشته ایم؛ به عبارت دیگر، همواره همان راهی را سپری کرده ایم که گذشتگان رفته اند. لذا در صحنۀ عمل، همیشه پیروزمند نبوده ایم. اما راهکار برون رفت را می توان در یک گزارۀ کوتاه بیان کرد: «تغییر در نگرش». اگر راه حل مسائل را تغییر دهیم و مسیر دستیابی به هدف را بازتعریف نماییم، می توانیم شاهد افق هایی تازه باشیم. به قول سهراب: چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید. و در آخر باید پذیرفت که اتکا کردن به برخی تجارب گذشته و پافشاری بر مسیر تکراری، امروزه پاسخگوی نیاز آموزش و پرورش ایران نیست.»

وزیر پیشین آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش باید در اولویت دولت‌ها قرار گیرد، خاطر نشان کرد: «با رفتن و آمدن یک وزیر و تغییر افراد معجزه‌ ای صورت نخواهد گرفت و در صورتی مشکلات آموزش و پرورش حل می‌شود که همه بپذیرند که آموزش و پرورش، یک بخش بسیار مهم و حیاتی است. اگر بخواهیم جامعه پیشرفت و توسعه یابد، می باید دغدغۀ نخست همۀ آحاد جامعه، ارتقای آموزش و پرورش باشد. شاهد مثال این موضوع، کشورهای توسعه یافته هستند که مردم، آموزش و پرورش را اولویت اول خود می دانند.»

سیدمحمد بطحایی در بخشی دیگر به اولویت های وزارتی خود اشاره نمود و گفت: «ارتقای معیشتی معلمان، تلاش برای تحول در آموزش و پرورش و تربیت نیروی انسانی متدین، کاردان و متعهد،اولویت های برتر در نظرم بودند.» وی ادامه داد: «طی مسئولیتم یک گام بیشتر برای ارتقای تعالی آموزش و پرورش برداشتیم. برای اولین بار همکارانم توانستند مشارکت مستقیم معلمان را در انتخاب نمایندگان خود رقم بزنند،  اقدام مبارکی که معلمان برای برخی مجامع نمایندگانشان را خود انتخاب کردند که امیدوارم تداوم داشته باشد،  همچنین برای اولین بار گام جدی برای مدرسه محوری برداشته شد و سازوکارهایی را همکارانم پیش بینی کردند که طی آن افراد شایسته مدیریت انتخاب شدند. همچنین با تلاش همکارانم برای از بین بردن آسیب های نظام تعلیم و تربیت گام های خوبی برداشته شد.»

وزیر سابق آموزش و پرورش تاکید کرد که مدرسه باید محل زندگی مردم باشد و در این باره گفت: «قطعاً مدرسه باید محل زندگی مردم باشد نه محل تست زدن و حفظ کردن یک سری دروس توسط دانش آموزان. ارتباط با خانواده ها یکی از مهم ترین ارکان ما در آموزش و پرورش است،  تلاش خوبی را همکارانم در این زمینه انجام دادند و بسترهای لازم ایجاد شد.»

سیدمحمد بطحایی در گریزی دیگر، به تحول بنیادین در آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: «برای تحول بنیادین در آموزش و پرورش، دروس باید با نیازهای به روز دانش آموزان در حوزه‌های فردی و اجتماعی همسو باشد. به معنای دیگر تغییراتی که در مدارس ما مورد انتظار بوده کمتر از میزان خود رخ داده است. به عبارت عامیانه تر باید بگویم بچه‌های ما چیزی را در مدارس یاد می‌گیرند که نیاز ندارند و آن چیزی را که اولویت بالاتری برایشان دارد در مدارس یاد نمی‌گیرند.»

وزیر پیشین آموزش و پرورش با تأکید بر لزوم تغییر در ساختار مدیریتی آموزش و پرورش بیان داشت: «نخست آنکه تعلیم و تربیت مقوله‌ای مانند تولید میلگرد و ساخت خودرو در کشور نیست که تنها یک بخش متولی آن باشد و از آن متولی بخواهیم اتفاقاتی را رقم بزند، بلکه همه ارکان جامعه از رسانه‌های رسمی و غیررسمی تا خانواده‌ها و ده‌ها عامل دیگر در تربیت بچه‌ها مؤثر هستند. دوم آنکه تعلیم و تربیت مقوله ای زمانبر است که حداقل دوازده سال زمان می طلبد، ولی متأسفانه متوسط عمر مدیریتی وزیران آموزش و پرورش زیر دو سال است؛ حال، چگونه انتظار بهبود اوضاع را داریم؟!»

در پایان، سیدمحمد بطحایی مطالب خود را با تأکید بر «لزوم داشتن تغییر و ایجاد مسیری نو در حل مسائل آموزش و پرورش، پرهیز از مقاومت در برابر تغییر، داشتن نگاه نو و ساختار مدیریتی نو» جمع بندی نمود و این موارد را به عنوان راهکارهای برون رفت این وزارتخانه از مشکلات و مسائل همیشگی برشمرد.

گفتنی است که این نشست از طریق سامانه آموزش هایالکترونیکی مرکز (lms.smtc.ac.ir)، وبینار و اینستاگرام مرکز(lsmtc.ac.ir) همزمان به صورت زنده پخش و در خاتمه به سؤالات، پاسخ داده شد.


  • لینک کوتاه : /Z6y

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 1032
کلمات کلیدی
مریم کوشا
خبرنگار

مریم کوشا

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید