تاریخ : 28 تیر 1403 «جهش تولید با مشارکت مردم»
  • 1397/07/01 - 00:00
  • - تعداد بازدید: 14
  • - تعداد بازدیدکننده: 14
  • زمان مطالعه : 10 دقیقه

برگزاری نخستین گردهمایی مسئولین و کارشناسان آموزش دستگاه های اجرائی در استان هرمزگان

گزارش جلسه :

نخستین گردهمایی مسئولین و کارشناسان آموزش دستگاه های اجرائی استان هرمزگان، رأس ساعت 10 صبح روز یکشنبه مورخ 97/04/30، با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و با تعداد 60 نفر از 45 دستگاه اجرائی  و 3 فرمانداری های استان و با هدف «ارتقای سطح دانش کارشناسان و مسئولین آموزش دستگاه های اجرایی استان نسبت به استانداردها و رویکردهای آموزش منابع انسانی، آسیب شناسی نظام آموزش و بهسازی نیروی انسانی (کارکنان و مدیران) دستگاه های اجرایی استان و اعلام برنامه های آموزشی و پژوهشی سال 1397»، در مدیریت مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هرمزگان برگزار گردید.

در ابتدا آقای سعیدی مدیر مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری استان ضمن خیر مقدم به کلیه حضار، توضیحات کاملی را در خصوص برنامه های آموزشی مرکز ارائه دادند.

ایشان در  ابتدا جمله ای را از ساخار و یولوس بیان داشتند که : ً آموزش نه تنها یکی از حقوق اولیه و اصلی انسان است بلکه اصولاً رکن اصلی توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه نیز به حساب می آید ً، سپس مطالبی را در جهت اهمیت آموزش ضمن خدمت مطرح کردند و بیان داشتند که در حال حاضر آموزش ضمن خدمت کارکنان در سازمان‌های مختلف از جایگاه خاصی برخوردار است زیرا در چند دهه اخیر بیش از هر دوران دیگر در طول تاریخ بشری، علوم و تکنولوژی پیشرفت نموده و این تحول و دگرگونی بحدی است که عصر حاضر را عصر نیم عمر اطلاعات نامیده‌اند، یعنی دورانی که در هر 5 سال، نیمی از اطلاعات بشری منسوخ گردیده و اطلاعات و دانش جدید جایگزین آن می‌گردد و ما نیازمند دید استراتژیک به آموزش منابع انسانی هستیم زیرا منابع انسانی بدون داشتن دانش و مهارت های لازم قادر به انجام وظایف و فعالیت های سازمان نمی باشد. بنابراین لزوم آموزش صحیح کارکنان که منجر به یادگیری در آنها شود و در انجام بهینه وظایف کارکنان با حداقل خطا، موثر واقع شود، جایگاه و اهمیت هر چه بیشتر آموزش ضمن خدمت کارکنان را نشان می دهد.

آقای سعیدی در ادامه تأکید کردند کیفیت برگزاری دوره های آموزشی باید مد نظر کلیه دستگاه ها باشد و تأکید ما برگزاری دوره های آموزشی با کیفیت از نظر محتوای آموزشی و شیوه برگزاری برای کارکنان دولت در سطح استان می باشد و دوره های آموزشی باید بگونه ای برگزار شود که منجر به یادگیری شود و یادگیری باید در خدمت نظام اداری باشد.

ایشان  در ادامه صحبت هایشان موارد ذیل را تشریح و تأکید نمودند ؛

  •  ارزیابی عملکرد آموزشی دستگاه های اجرائی، پایش اثربخشی دوره های آموزشی و آسیب شناسی دوره های  آموزشی سال 1396
  • برگزاری دوره های آموزشی مدیران ؛ با توجه به بخشنامه 1335268 مورخ 96/05/23، سازمان اداری و استخدامی کشور، برگزاری دوره های آموزشی مدیران صرفاً بعهده مرکز آموزش مدیریت دولتی کشور و مراکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری استان می باشد.
  • برگزاری دوره های آموزشی حقوق شهروندی و توجیهی بدوخدمت، صرفاً دستگاه اجرائی، مرکز آموزش مدیریت دولتی کشور و مراکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری استان، مجاز به برگزاری دوره های توجیهی بدوخدمت می باشند و موسسات غیردولتی تعیین صلاحیت شده مجاز به برگزاری دوره های مزبور نمی باشند. با توجه به تکلیف سازمان اداری و استخدامی کشور، دستگاه های اجرائی مکلف شده اند دوره های آموزشی حقوق شهروندی را به عنوان یکی از سیاست های دولت تدبیر و امید برای کلیه کارکنان و مدیران دستگاه برگزار نمایند. همچنین برگزاری دوره های آموزشی حقوق شهروندی صرفاً بعهده مرکز آموزش مدیریت دولتی کشور و مراکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری استان می باشد.
  • اعتبارسنجی و تعیین صلاحیت موسسات آموزشی متقاضی برگزاری دوره های آموزشی کارمندان دولت :

در راستای اجرای تبصره ماده 59 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 4 آئین نامه اجرائی فصل نهم قانون مدیریت خدمات کشوری، و به منظور بهره مندی دستگاه های اجرائی از ظرفیت ها و توانمندیهای موسسات آموزشی غیردولتی، دستورالعمل تعیین صلاحیت و اعتبارسنجی مراکز و موسسات آموزشی طی بخشنامه شماره 1558505 مورخ 1396/09/18 توسط جناب آقای دکتر انصاری، معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ شده است.

  •  تربیت ارزیابان حرفه ای موضوع دستورالعمل نحوه ارزیابی و توسعه ً شایستگی عمومی مدیران حرفه‌ای :

براساس بند 1-2- بخشنامه شماره 1657363 مورخ 1396/11/04 رئیس محترم سازمان اداری و استخدامی کشور، دستگاه‌های اجرایی موظفند شایستگی‌های عمومی مدیریتی کارمندان و مدیران را براساس شرایط مندرج در برنامه آموزش و تربیت مدیران آینده دستگاه‌های اجرایی موضوع مصوبه شماره 11851/93/206 مورخ 1393/9/5 شورای عالی اداری، قبل از انتصاب و یا ارتقاء به سطوح بعدی مدیریتی از طریق کانون ارزیابی مورد سنجش قرار دهند.

سپس جناب آقای جداوی استانداردهای ارزیابی کیفیت فرآیند آموزش در دستگاه های اجرایی را به شرح ذیل تشریح نمودند :  

    عناصر کلی مدل سیستمی آموزش در دستگاه های اجرایی را شامل ؛ 1-  رهبری و خط مش گزاری 2 -  نیاز سنجی آموزشی4-  طراحی آموزشی 5 - برنامه ریزی آموزشی 6 - مدیریت اجرایی آموزشی 7 - ارزشیابی.

همچنین مدیریت اجرایی آموزش را در بر گیرنده موارد ذیل دانستند : 1- توجیه دقیق مجری آموزش و شرکت کنندگان در آموزش 2 - فراهم نمودن ابزار و تجهیزات آموزشی 3 - فراهم نمودن بازخوردهای به موقع به مدرسان و کارآموزان و دست اندرکاران 4 - ایجاد تعامل بین مدرسان و شرکت کنندگان5 - ارزشیابی آموزش6 - شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه آموزش ، تحقق اهداف اموزش ، کیفیت محیط یادگیری7 - ارزیابی محتوای برنامه، برنامه زمانبندی مدرسان و مواد اموزشی8 - ارزیابی مزایا و هزینه های مالی ، مقایسه هزینه ها و بهره وری آموزش9 - شناسایی نقاط ضعف و قوت فرایندهای آموزش و ارائه بازخورد به رهبران آموزش برای بهبود

ایشان در خصوص دستورالعمل تهیه و تصویب برنامه های آموزشی سالانه دستگاه های اجرایی خواستار رعایت استانداردهای ذیل شدند:

  • رعایت نسبت آموزش های عمومی ، اختصاصی و مدیریتی
  • تمرکز بر آموزشهای سازمانی و شغلی با رویکرد مهارتی و کاربردی
  • تمرکز بر کیفیت و اثربخش بودن دوره های آموزشی
  • پیش بینی برنامه های آموزشی مربوط به طرح های تربیت مدیران ، کارشناسان و ...
  • تهیه و تفکیک برنامه های و دوره های آموزشی توجیهی بدو خدمت ، عمومی ، شغلی و مدیریتی
  • ممنوعیت برگزاری دوره های آموزشی پودمانی یا بلند مدت
  • رعایت سرانه آموزشی
  • فرایند نیاز سنجی آموزش سالانه
  • استانداردهای شغلی
  • اهداف سازمانی
  • شایستگی های فردی
  • شناسنامه آموزشی
  • بانک اطلاعات آموزش کارمندان
  • مشخص کردن قلمرو جغرافیایی اجرای دوره ها بصورت ملی، ستادی و استانی

در تشریح دستورالعمل سنجش اثربخشی برنامه های آموزشی دستگاه های اجرایی رعایت موارد ذیل را لازم و ضروری دانستند:

فراهم نمودن بازخورد لازم و بهنگام در مورد یک برنامه آموزشی برای مدیران و دست اندرکاران آموزش

تهیه آمار و اطلاعات کمی و کیفی در مورد برنامه های اموزشی

تصمیم گیری در مورد تداوم یا عدم تداوم یک برنامه آموزشی از طریق نتایج حاصله از فرایند سنجش اثربخشی آموزشی

نحوه انتخاب حداقل تعداد برنامه های اموزشی برای سنجش در سطوح مختلف اثربخشی آموزشی

واکنش فراگیران در تمامی برنامه های  آموزشی که توسط دستگاه اجرایی برگزار می شود.

یادگیری فراگیران در تمامی برنامه های  آموزشی که توسط دستگاه اجرایی و سایر مراکز مجاز برگزار می شود . مورد سنجش قرار گیرید

تغییر رفتار فراگیران پس از اجرای آموزش باید مورد سنجش قرار گیرد )تعداد برنامه های ارزشیابی شده در این سطح نباید کمتر از 25درصد کل برنامه های آموزشی مصوب سالیانه باشد(

در نهایت به تشریح دستورالعمل اعتبارسنجی موسسات و مراکز آموزشی متقاضی برگزاری دوره های آموزشی حضوری ویژه کارمندان دولت پرداختند.

در ادامه جلسه خانم روشن کار به تشریح دستورالعمل نحوه ارزیابی و توسعه شایستگی های مدیران حرفه ای پرداختند :

در راستای اجرای بند یک ماده 2 دستورالعمل "اجرایی نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه ای  به شماره 579095 مورخ 95/04/01 ،یکی از شرایط عمومی لازم برای انتخاب و انتصاب مدیران حرفه ای دارا بودنگواهینامه شایستگی عمومی احراز سمت های مدیریتیمی باشد  بر اساس این دستورالعمل وزرا و بالاترین مقام دستگاه اجرایی مسئول حسن اجرای این مصوبه بوده و از ابتدای سال 1397 بایستی اجرایی گردد بر همین اساس به منظور اجرایی نمودن آن"دستورالعمل نحوه ارزیابی و توسعه شایستگی های مدیران اجرایی به شماره 1657363 مورخ 96/11/04، از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور به کلیه دستگاههای اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری ابلاغ گردید که در مجموع شامل دو مرحله می باشد 1- ارزیابی شایستگی های عمومی مدیران حرفه ای و 2- توسعه شایستگی های عمومی مدیران حرفه ای  بر اساس این دستورالعمل دستگاههای اجرایی موظفند شایستگی های عمومی مدیران و کارمندان را بر اساس شرایط مندرج در برنامه آموزش و تربیت مدیران آینده دستگاههای اجرایی موضوع مصوبه شماره 206/93/11851مورخ 93/9/5 شورای عالی اداری قبل از انتصاب و یا ارتقاء به سطوح بعدی مدیریتی از طریق کانون ارزیابی مورد سنجش قرار دهند که از جمله شرایط مندرج در ماده 3 مصوبه مذکور 1- تصدی پست های مدیریت حرفه ای و پست های کارشناسی 2- داشتن حداقل سه سال تجربه مرتبط برای دارندگان مدرک تحصیلی دکتری و فوق لیسانس و یا 7 سال تجربه مرتبط برای دارندگان مدرک تحصیلی لیسانس و 3- داشتن حداکثر 45 سال سن می باشد

دستگاههای اجرایی موظفند هر سال با اعلام فراخوان عمومی ، افرادی که واجد شرایط این دستورالعمل می باشند را با توجه به نیاز و امکانات دستگاه ، برای شرکت در برنامه ارزیابی انتخاب، و سپس بر اساس تعداد و حجم سمت های مدیریتی و تعداد افراد ثبت نام شده، برنامه ریزی لازم را برای معرفی به کانون های ارزیابی داخل و خارج از دستگاه اجرایی انجام دهند.

پس از معرفی افراد به کانون های ارزیابی کانون موظف است شایستگی افراد معرفی شده توسط دستگاه اجرایی را بر اساس مدل شایستگی عمومی مدیران حرفه ای و با استفاده از ابزارهای دستورالعمل نحوه ارزیابی و توسعه شایستگی های مدیران حرفه ای مورد ارزیابی قرار دهد و نتایج آن را به دستگاه معرفی کننده اعلام نماید همچنین مسئولیت نظارت بر فرایند ارزیابی بر عهده دستگاه های اجرایی و سازمان اداری و استخدامی می باشد.

دستگاه اجرایی موظف است در هر مرحله معرفی کارمندان و مدیران واجد شرایط خود اسامی کانون های ارزیابی کننده و برنامه زمانی ارزیابی آنها را برای نظارت به سازمان اداری  استخدامی اعلام نماید.

کسب حد نصاب امتیاز 60 (درصد) در هر شایستگی منجر به دریافت گواهینامه و دستگاه اجرایی موظف است افرادی که موفق به کسب امتیاز لازم نمی شوند در صورت کسب امتیاز 50 تا 59 درصد از مجموع امتیازات هر شایستگی افراد را برای شرکت در برنامه های آموزشی و توسعه ای به مراکز آموزشی دستگاه یا سایر مراکز آموزشی تایید صلاحیت شده در صورت تمایل فرد معرفی نمایند در صورت موفقیت آموز بودن برنامه های آموزشی توسط این افراد اطلاعات آنها توسط دستگاه اجرایی برای صدور گواهینامه شایستگی عمومی مدیران حرفه ای به کانون ارزیابی (که از ابتدا فرد در آن کانون مورد ارزیابی قرار گرفته است)ارسال خواهد شد. اما افرادی که مجموع امتیازات آنها در مرحله ارزیابی توسط کانون در هر سطح مدیریتی کمتر از 50 درصد امتیاز باشد از فرایند ارزیابی حذف می شوند و مراتب به صورت محرمانه از سوی کانون ارزیابی به دستگاه اعلام می گردد.

دستگاههای اجرایی می توانند از کانون های ارزیابی شایستگی مستقر درهمان دستگاه و یا سایر دستگاهها و همچنین از کانون های تائید صلاحیت شده دولتی و غیر دولتی برای ارزیابی استفاده نمایند. در ادامه نیز شرایط عمومی و معیارهای تخصصی تعیین صلاحیت کانون های ارزیابی شایستگی را ذکر نمودند.


  • لینک کوتاه : /ZuS

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 1625
کلمات کلیدی
مریم کوشا
خبرنگار

مریم کوشا

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید