برگزاری هفتمین نشست تخصصی ارائه تجارب زیسته مدیران در سال 1398
![](/thumbnail/w-750_100//uploads/smtc/assets/img/archnews.png)
هفتمین جلسه از سلسله نشست های تخصصی مدیران به منظور"ارائه تجارب زیسته" در سال 1398 روز شنبه مورخ 98/4/1 از ساعت 12-10 با با سخنرانی خانم مهندس مرضیه گرد معاون سابق وزیر آموزش و پرورش، در مرکز آموزش مدیریت دولتی برگزارشد.
در این نشست که با حضور مدیران ارشد و میانی دستگاه های اجرایی برگزار شد خانم گرد ضمن بیان تجارب مدیریتی خود در محورهای زیر، توصیه هایی را نیز در انتهای جلسه ارائه نمودند:
عوامل موثر در اخلاق حرفهای مدیران:
- نقش تربیتی و اخلاقی و ارزشگذاری بر دیگران و پرهیز از خودپسندی و . . .
- دانش و علمآموزی مدیران
- رفتارهای مدیریتی و رشد مدیریتی
- سبک مدیریتی
الزامات انجام کار مدیریتی:
- اعتماد
- آموزش
- تفویض اختیار
ضرورت های مدیریتی:
- تدوین استراتژی
- داشتن چشماندازهای مشخص
- تعیین اهداف محدود و قابل دستیابی
- تشکیل تیمهای کاری معتمد و متخصص
- تقسیم کار عادلانه
- اعتقاد و باور به اهداف
- استقامت تا رسیدن به نتیجه
- بسترسازی فرهنگی بیش از بسترسازی سختافزاری برای طرحهای تحولی و نو
- شناسایی فرصتها: استفاده از ظرفیتهای داخلی و برون سازمانی
- شناسایی موانع و عوامل محدود کننده
- توجه به پتانسیلهای موجود انسانی به ویژه کارشناسان
- توجه به بازنشستگان هر سازمان(تکریم و بهکارگیری در اتاقهای فکر)
- توجه به توانمندی بانوان در عرصههای مدیریتی(رشد دادن پلکانی بانوان)
- به اصحار سخن گفتن با همکاران (شفافیت)
- مدیریت زمان به دلیل کوتاه بودن فرصتها
- جانشینپروری و توانمندسازی نیروهای انسانی
چالش های مدیریتی موجود:
- انتصابات حزبی، جناحی، سیاسی به جای شایسته سالاری بهعبارتی” اعطای پست به افراد بدون شرایط احراز“
- عدم وجود مستندات مدیریتی و یا عدم توجه کافی به آنها در سازمانها
- تعاریف زیاد و تخریب زیاد
- تقدم برنامههای فردی بجای اجرای برنامههای سازمانی
- ضعیف و کمرنگ بودن بستر مدیریتی زنان
- ضعف سیستم نظارت و ارزیابی
توصیه ها:
- بکارگیری آموزههای مدیریتی حضرت علی (ع) بهویژه فرمان مالک اشتر
- شناخت وضع موجود و پیشبینی شرایط بحران
- مدیر گروه خاص نبودن
- صبوری، پرهیز از پیشداوری و عجول نبودن در تصمیمگیری
- رفتار صادقانه با همکاران و عدم تظاهر در رفتارها
- تخصص بودن «مدیریت» را باور داشتن
- لینک کوتاه : /Zjj