مرکز آموزش مدیریت دولتی منتشر کرد؛ کتاب یادگیری مبتنی بر موردکاوی
در طول حیات هر سازمان و حین انجام هر طرح و فعالیتی، مسئولیت ها، مدیریت ها و اقدامات بزرگ و مهمی به انجام میرسد که اهمیت اجرایی و فرآیندی آن به مرور زمان مشخص می شود. ولی از آنجا که کسی این فرایندها را ثبت نمیکند، دیگران از روشهای اجرا، تجارب، خلاقیتها، موانع و مشکلات آن مطلع نمیشوند. چنین ضعفی در نظام اداری و مدیریتی بسیاری از دستگاه های اجرایی، ضرورت موردکاوی، تجربه نگاری و ثبت و مستندسازی فرآیندی و تجربی فعالیت ها را همواره گوشزد می کند. به گونهای که می توان گفت، موردکاوی به عنوان کلید مدیریت دانش، نقش انکارناپذیری در تبدیل دانش ضمنی به دانش عینی و جلوگیری از بروز خطاهای پیشین دارد. بررسی نظریه های سازمان و مدیریت نیز نشان می دهد که نظریه پردازان مکاتب مختلف، برای تجربه سازمانی و مستندسازی فرآیندی و تجربی ارزش زیادی قائل بوده اند. بهگونهای که یکی از جریان های اصلی آن، یعنی مدیریت علمی، مدافع سرسخت موردکاوی و تجربه بود. در این باره، مرکز آموزش مدیریت دولتی، در تازه های نشر خود کتاب یادگیری مبتنی بر موردکاوی (Case-BasedLearning) را منتشر کرده است که گامی عملیاتی برای علاقهمندان این حوزه با هدف توسعه مدیریت دانش و تبدیل دانش ضمنی به دانش عینی در میان دستگاههای اجرایی است.این کتاب در پنج فصل به شرح ذیل به قلم دکتر صادق حسنیمقدم به رشته تحریر درآمده است؛
- فصل اول: چیستی و چرایی یادگیری
- فصل دوم : مفهوم شناسی موردکاوی
- فصل سوم : مفهوم شناسی یادگیری مبتنی بر موردکاوی
- فصل چهارم : یادگیری مبتنی بر موردکاوی و سبکهای مشابه
- فصل پنجم: الگوهای مورد استفاده در یادگیری مبتنی بر مورد
با این تفاسیر اگر در پی یادگیری و پیادهسازی این روش آموزشی در سازمان خود هستید، خواندن این کتاب میتواند برای آشنایی مقدماتی شما با این شیوه، مفید باشد.
با این تفاسیر اگر در پی یادگیری و پیادهسازی این روش آموزشی در سازمان خود هستید، خواندن این کتاب میتواند برای آشنایی مقدماتی شما با این شیوه، مفید باشد.
- لینک کوتاه : /ZpY
نظر دهید