تاریخ : 01 دی 1403 «جهش تولید با مشارکت مردم»
  • 1403/08/19 - 10:09
  • - تعداد بازدید: 150
  • - تعداد بازدیدکننده: 147
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

مرکز آموزش مدیریت دولتی منتشر کرد؛ کتاب یادگیری مبتنی بر موردکاوی

در طول حیات هر سازمان و حین انجام هر طرح و فعالیتی، مسئولیت ها، مدیریت ها و اقدامات بزرگ و مهمی به انجام می‌رسد که اهمیت اجرایی و فرآیندی آن به مرور زمان مشخص می شود. ولی از آنجا که کسی این فرایندها را ثبت نمی‌کند، دیگران از روش‌های اجرا، تجارب، خلاقیت‌ها، موانع و مشکلات آن مطلع نمی‌شوند. چنین ضعفی در نظام اداری و مدیریتی بسیاری از دستگاه های اجرایی، ضرورت موردکاوی، تجربه نگاری و ثبت و مستندسازی فرآیندی و تجربی فعالیت ها را همواره گوشزد می کند. به گونه‌ای که می توان گفت، موردکاوی به عنوان کلید مدیریت دانش، نقش انکارناپذیری در تبدیل دانش ضمنی به دانش عینی و جلوگیری از بروز خطاهای پیشین دارد. بررسی نظریه های سازمان و مدیریت نیز نشان می دهد که نظریه پردازان مکاتب مختلف، برای تجربه سازمانی و مستندسازی فرآیندی و تجربی ارزش زیادی قائل بوده اند. به‌گونه‌ای که یکی از جریان های اصلی آن، یعنی مدیریت علمی، مدافع سرسخت موردکاوی و تجربه بود. در این باره، مرکز آموزش مدیریت دولتی، در تازه های نشر خود کتاب یادگیری مبتنی بر موردکاوی (Case-BasedLearning) را منتشر کرده است که گامی عملیاتی برای علاقه‌مندان این حوزه با هدف توسعه مدیریت دانش و تبدیل دانش ضمنی به دانش عینی در میان دستگاه‌های اجرایی است.این کتاب در پنج فصل به شرح ذیل به قلم دکتر صادق حسنی‌مقدم به رشته تحریر درآمده است؛
- فصل اول: چیستی و چرایی یادگیری
- فصل دوم : مفهوم شناسی موردکاوی
- فصل سوم : مفهوم شناسی یادگیری مبتنی بر موردکاوی
- فصل چهارم : یادگیری مبتنی بر موردکاوی و سبکهای مشابه
- فصل پنجم: الگوهای مورد استفاده در یادگیری مبتنی بر مورد
با این تفاسیر اگر در پی یادگیری و پیاده‌سازی این روش آموزشی در سازمان خود هستید، خواندن این کتاب می‌تواند برای آشنایی مقدماتی شما با این شیوه، مفید باشد.
 
 
thumnail

 

 

  • لینک کوتاه : /ZpY

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 1962
کلمات کلیدی
مریم کوشا
خبرنگار

مریم کوشا

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تاریخ آخرین به روز رسانی :1403/08/21

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید