تاریخ : 27 تیر 1403 «جهش تولید با مشارکت مردم»
  • 1399/07/13 - 00:00
  • - تعداد بازدید: 40
  • - تعداد بازدیدکننده: 38
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میهمان هفتمین نشست آنلاین«ارائه تجارب مدیران»

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش مدیریت دولتی: با توجه به برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی به منظور «ارائه تجارب مدیران» مبتنی بر هدف انتقال دانش و تجربه به مدیران دستگاه ‌های اجرایی، هفتیمن نشست‌ برخط (آنلاین) در سال 1399 با سخنرانی خانم دکتر لادن حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به موضوع «اقتصاد فرهنگ» از ساعت 10 تا 12 روز شنبه مورخ 1399/07/12 در مرکز آموزش مدیریت دولتی برگزار شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر نگاه اقتصادی در دنیای معاصر افزود: «تحولات بسیاری در دنیای معاصر و در عرصه های مختلف فرهنگی هنری رخ داده و نگاه اقتصادی به تولید کالاها و محصولات فرهنگی را موجب شده تا آن جا که «اثر فرهنگی» غیرقابل تکرار و انتشارات به «کالای فرهنگی» تولید شده برای عرضه و فروش در بازار و کسب سود مبدل ساخته است.»

 دکتر حیدری ضمن اشاره به اقتصاد فرهنگ بیان داشت: «منظور از اقتصاد فرهنگ تجزیه و تحلیل بخش فرهنگ در چارچوب تئوری ها و مفاهیم دانش اقتصاد است. اقتصاد فرهنگ با به کارگیری نظریه های اقتصادی در تولید، توزیع و مصرف کالاهای فرهنگی و تخصصی بهینه منابع اشاره دارد. از سال 2000 میلادی، اقتصاد جهانی به طور رسمی فرهنگ را به عنوان یکی از مؤلفه های ضروری توسعه اقتصادی پذیرفت و نقش مؤثر آن را در سیاست گذاری های اقتصادی تاکید کرد.»

 معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: «نزدیک به پنج دهه است که بررسی اقتصادی فرهنگ و هنر در کشورهای توسعه یافته مورد توجه جدی قرار گرفته و طی آن ادبیات روز افزونی دربارۀ ابعاد اقتصادی فعالیت ها و آثار فرهنگی و هنری در کشورهای توسعه یافته شکل گرفته و مباحث آن در دانشگاه­های مختلف تدریس می شود. در حالی که در ایران سابقه این بحث به دو دهه می رسد. برای ارتقای این موضوع در کشور ما پیش از پیش نیاز به فرهنگ سازی ، ظرفیت سازی و مفهوم سازی جدید در نظام مدیریت کلان دستگاه­های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی داریم.»

دکتر لادن حیدری نیز در ادامه افزود: «توجه به کالاهای فرهنگی علاوه بر جنبۀ اقتصادی و اینکه در اکثر کشورها صادرات کالاهای فرهنگی و تولیدات فکری از صادرات کالاهای صنعتی پیشی گرفته است؛ از حیث برخورداری این حوزه از قدرت نرم شگرف می تواند به عنوان تیغه های دو لبه عمل کند با کارکردهای مثبت که منجر به تقویت بنیان های ارزشی و فرهنگی و رشد اقتصادی گردد یا بالعکس با کارکرد منفی منجر به تهاجم و آسیب های فرهنگی و اقتصادی شوند. لذا بی توجهی به حوزۀ اقتصاد فرهنگ و نداشتن برنامۀ منسجم و مبتنی بر اهداف و اصول فکری و ارزشی جامعه، کشور را دچار آسیب های مخربی خواهد نمود.»

  معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قسمت پرسش و پاسخ این نشست ضمن اشاره به صنایع خلاق در جهان گفت: «یازده حوزه به عنوان شاخه های مختلف صنایع خلاق در جهان معرفی شده است: تبلیغات و بازاریابی، معماری، کتاب، بازی، فیلم، موسیقی، روزنامه ها و مجلات، هنرهای نمایشی، رادیو، تلویزیون و هنرهای تجسمی که (Wipo) سازمان جهانی مالکیت فکری شاخص نوآوری جهانی سال 2019 را منتشر نموده که سطح نوآوری را در 126 کشور جهان بر اساس معیارهایی هم چون کمال کسب و کار و سطح خلاقیت سنجیده است. بر اساس این گزارش، ایران در سال 2019 با 4 پله ارتقا نسبت به سال قبل به رتبۀ 61 ارتقا یافته است در منطقۀ آسیایی جنوبی و آسیایی مرکزی نیز کشورمان پس از هند دارای رتبۀ دوم است. البته سوئیس در این رتبه بندی با کسب امتیاز 24/67 از 100 برای نهمین بار است که در صدر لیست خلاق ترین کشورهای جهان در زمینۀ اقتصادی قرار گرفته است به دنبال آن سوئد و ایالات متحده به ترتیب در جایگاه های هم رسوم به چشم می خورد.»

 دکتر حیدری در ادامه سخنانش با تأکید بر حفظ و معرفی بیش از پیش میراث فرهنگی ایران ابراز داشت: «ایران با پیشینه تاریخی سرشار و قرار داشتن در زمره 10کشور برخوردار از میراث فرهنگی غنی در جهان، ثبت 100هزار اثر تاریخی و یک میلیون اثر شبه تاریخی و جلوه‏های ویژه فرهنگی و هنری در عرصه اقتصاد جهانی فرهنگ و هنر جایگاه مناسب و سزاواری ندارد!»

   معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین افزود: «ایجاد زمینه و فراهم آوردن امکان حضور و رقابت نفس گیر حرفه ‏‏ای و فناورانه بارقبای عرصه جهانی برای بازیگران فرهنگ و هنر ازوظایف بایسته مدیریت کلان فرهنگی است. توسعه بخش فرهنگ با رویکرد گسترش و رونق محیط کسب و کارهای فرهنگی، افزون بر پاسخگویی به انتظارات و نیازهای زیبایی شناختی انسان ایرانی، به تعادل نیروهای اقتصادی و اجتماعی نیز خواهد انجامید. بنابراین، فرازی مهم در برنامه وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت‏ یازدهم و دوازدهم به رونق اقتصاد فرهنگ و هنر اختصاص یافت.»

 دکتر حیدری در خاتمه سخنانش به فضای سیاست‌زده جهانی اشاره کرد و گفت: «حضور در عرصه جهانی اقتصاد فرهنگ و هنر افزون بر آثار اقتصادی، ثمرات اجتماعی و سیاسی نیز در پی دارد. متأسفانه فضای سیاست‌زده جهانی و متاثر از تصویرسازی رسانه‌های غربی، مانع از حضور متناسب با جایگاه و پیشینه فرهنگی و تمدنی ایران است. این فضا به گونه‏ ای رقم خورده است که هم اکنون برخی کشورهای همسایه باسطحی نازل از تولیدات فرهنگی و هنری به جایگاهی بسیار بالاتر از ایران دست یافته‏ اند و این موضوع به امروز و دیروز نیست. البته سال های سال است که باید این موضوع در برنامه ریزی های فرهنگی کشور قرار می گرفت که خوشبختانه این اتفاق در سال های اخیر افتاده است.»

 گفتنی است این برنامه از طریق سامانه آموزش های الکترونیکی مرکز (tclms.smtc.ac.ir)، وبینار و اینستاگرام مرکز (lsmtc.ac.ir) همزمان به صورت زنده پخش شد که با استقبال و همراهی خوبی مواجه گردید.


  • لینک کوتاه : /Ze2

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 926
کلمات کلیدی
مریم کوشا
خبرنگار

مریم کوشا

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید