تاریخ : 26 تیر 1403 «جهش تولید با مشارکت مردم»
  • 1400/06/29 - 00:00
  • - تعداد بازدید: 42
  • - تعداد بازدیدکننده: 40
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

نشست تخصصی مستندسازی تجارب برگزار شد

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش مدیریت دولتی: نشست تخصصی «مستندسازی تجارب: روش ها، الگوها و ابزارها» با هدف بهینه سازی عملکرد در بخش‌های دولتی و توسعه بینش و نگرش مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی در روز شنبه 27 شهریورماه 1400 از ساعت ۱۰ تا ۱۲ به صورت بر خط (آنلاین) و با سخنرانی مهندس ساسان رستم نژاد، مشاور و مدرس مدیریت دانش در مرکز آموزش مدیریت دولتی برگزار گردید. در ابتدای این نشست تخصصی، مهندس رستم نژاد، با اشاره به اهمیت و نقش مستندسازی در سازمانها گفت: در این برنامه می باید در خصوص: «ضرورت و اهمیت مستندسازی تجارب خبرگان؛ تکنیک ها و ابزارهای مستندسازی تجارب خبرگان؛ نحوه شناسایی و انتخاب خبرگان؛ تکنیک استخراج دانش خبرگان (Elicitation Knowledge)؛  تکنیک نقشه ذهنی (Map Mind)؛ تکنیک آموزش معکوس (Back Teach)؛ فرایند مستندسازی تجارب خبرگان و تیپ های شخصیتی خبرگان و نحوه تعامل با آنها» سخن راند؛ چرا که تجربه، مهم ترین عامل در فراگیری قابلیت های مدیریتی است. چنانچه مدیران سازمان، تجارب، آموخته ها و اندوخته های تجربی و عملی خود را مستند نسازند، این امر سبب هدر رفتن سرمایه های دانشی آن سازمان می شود. از سوی دیگر، شاید سخت ترین بخش مدیریت دانش، شناسایی دانش پنهان در یک سازمان باشد که با خروج افراد متخصص (به دلیل بازنشستگی، انتقال و ....) عملاً این دانش نیز از سازمان خارج می شود. رستم نژاد با تأیید بر اینکه دانش پنهان کارکنان کلیدی، خبرگان و متخصصان سازمان اهمیت فراوانی دارد و بخش زیادی از سرمایه های دانشی در ذهن خبرگان سازمان باقی می ماند و امکان بازیابی آن وجود ندارد؛ افزود: بسیاری از کارکنان سطوح مختلف سازمان به دلایل گوناگون امکان مشارکت مستقیم در زمینه مدیریت دانش را ندارند. فرایند «استخراج دانش پنهان» یک خبره برای کسب دانش، ذخیره سازی، انتشار و به کارگیری آن در سازمان است. کلیه مراحل این فرایند با همکاری «سفیران دانش» سازمان انجام می شود. این مشاور و مدرس مدیریت دانش با بیان اهمیت «مصاحبه» و معرفی انواع آن گفت: مصاحبه تکنیک پایه ای برای اکتساب و استخراج دانش خبرگان و استخراج اطلاعات در مورد نحوه تصمیم گیری یا چگونگی انجام کار است که بر سه نوع است:  مصاحبه بدون ساختار، مصاحبه نیمه ساختار یافته و مصاحبه ساختار یافته. رستم نژاد در ادامه به نقشه ذهنی اشاره کرد و افزود: ترسیم نقشه ذهنی می تواند به شفاف تر شدن ایده ها، آموزش بهتر و اثربخش تر و دسته بندی موضوعات کمک کند. این نمودار (نقشه ذهنی) برای تولید، سازماندهی و ساختاردهی ایده ها و افکار به کار گرفته می شود و در حل مساله، فرایند تصمیم گیری و نوشتن تجربیات کاربرد دارد و در مستندسازی بسیار مؤثر است. رستم نژاد با اشاره به آموزش معکوس در روش مصاحبه بیان داشت: آموزش معکوس، تکنیکی است که در آن خبره چیزی را برای سفیران دانش توضیح می دهد و آن ها به منظور ا عتبارسنجی، همان توضیحات را مجدداً بیان می کنند؛ این فرآیند تا زمانی که خبره نسبت به توضیحات تأیید دهد تکرار می شود. وی در ادامه به مراحل استخراج دانش خبرگان گریزی زد و گفت: تعیین خبرگان و سفیران دانش؛ برگزاری جلسات مصاحبه؛ تدوین و غنی سازی درس آموخته ها و تدوین کتابچه درس آموخته های خبرگان از جمله مراحل استخراج دانش خبرگان است. مهندس رستم نژاد درباره چهارمین مرحله استخراج دانش خبرگان که تدوین کتابچه باشد، این گونه بیان داشت: باید کوشید که این موارد را لحاظ کنیم: نپرداختن به حواشی؛ عدم خاطره گویی صرف؛ فکر کردن به موضوعات قابل ارائه قبل از جلسه؛ پوشش کامل مسائل؛ توجه به سطح استفاده کنندگان از دانش و دریافت مستندات تکمیلی برای غنی سازی دانش.   این برنامه که با پاسخگویی به سوالات شرکت کنندگان همراه بود از طریق سامانه آموزش های الکترونیکی مرکز (tclms.smtc.ac.ir)، اینستاگرام مرکز (lsmtc.ac.ir) همزمان به صورت زنده پخش شد که با استقبال و همراهی خوبی مواجه گردید.      

 


  • لینک کوتاه : /ZJp

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 384
کلمات کلیدی
مریم کوشا
خبرنگار

مریم کوشا

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید