تاریخ : 27 تیر 1403 «جهش تولید با مشارکت مردم»
  • 1399/09/27 - 00:00
  • - تعداد بازدید: 34
  • - تعداد بازدیدکننده: 31
  • زمان مطالعه : 19 دقیقه

گفتگو با خانم دکتر جهانگیری معاون پژوهشی مرکز آموزش مدیریت دولتی به مناسبت هفته پژوهش

در خصوص اهمیت پژوهش و مهم ترین وظیفه و رسالت مرکز آموزش مدیریت دولتی در حوزه پژوهش توضیح بفرمایید؟
در ابتدا هفته پژوهش را خدمت همه پژوهشگران، اساتید، دانشجویان، مدیران و کارکنان پژوهشگر و همه تلاشگران این عرصه تبریک عرض می کنم. نامگذاری یک روز به نام پژوهش در تقویم رسمی و گرامی داشتن هفته ای به این موضوع حکایت از اهمیت بسیار بالای پژوهش و تحقیق است .
پژوهش مبنای دانش و دانش بسترساز  توانایی و اقتدار است. لذا در دنیای امروزی تلاش و موفقیت های علمی ضامن اعتبار و قدرت  هر کشوری است. در سال های اخیر رهبر فرزانه انقلاب، نشست های فراوانی با دانش پژوهان و  اصحاب علم و دانش برگزار کرده اند و تنها راه رسیدن به عزت و استقلال کشور را پیشرفت های علمی دانسته اند. از این رو خودباوری و اعتقاد همگانی به تولید فکر و اندیشه به عنوان یک راهبرد اساسی برای حل مشکلات کشور ،جهشی بزرگ را در عرصه های پیشرفت کشور حاصل کرده که موفقیت های علمی جوانان مایه مباهات و افتخار هر ایرانی و اسباب تحیر جهانیان است. امروز ترس دشمنان از پیشرفت های روزافزون کشور است که خواب خوش را از آنان گرفته و مواضع ددمنشانه آنان را شدیدتر و آن ها را مستاصل، مضطرب و دچار ترس و وحشت بسیار کرده است.
اسلام عزیز برای پژوهش و جستجو در عالم علم اهمیّتی ویژه و وافر قائل است، تا آنجا که مداد علما را برتر و والاتر از خون شهدا می‏داند و دانش‏ اندوزی و طلب علم را از نماز و روزه و حج و جهاد در پیشگاه خدا بهتر و عزیزتر می‏شمرد. معجزه برتر پیامبر ما کتاب آسمانی اوست و جمله آغازی آن که خداوند با رسولش سخن گفت امر به خواندن است.
پژوهش موتور محرک پیشرفت و توسعه در کشور است. هدف پژوهش در واقع شناسایی مسأله موجود و تلاش نظام مند و متدولوژیک برای کاهش آثار مسأله و مشکل و تلاش در راستای بهبود وضعیت موجود و کمک به آینده بهتر در راستای بهره¬وری و توسعه است. بدون انجام پژوهش امور آموزشی نیز از پویایی و نشاط لازم نیز برخوردار نخواهد بود. همه آنچه به عنوان پیشرفت علوم در دوره‌های گوناگون تاریخ می‌شناسیم، حاصل تلاش افرادی است که در کار خود رویکردی پژوهشی داشته‌اند و ذهن پرسشگرشان همواره محرکی برای فعالیت‌های پژوهشی آنان بوده است. ضرورت دارد، رویکرد پژوهش مدار در همه حوزه ها شکل بگیرد و پیش از تصمیم گیری کلیه جوانب آن به خوبی بررسی شود و به نتایج پژوهش ها به عنوان ابزار کاربردی فعالیت ها نگریسته شود. 
در این هفته با اقداماتی که صورت می گیرد مردم با اهمیت پژوهش، نقش، جایگاه و تأثیر آن در اداره سازمان‌ها، اداره کشور و جامعه و بهبود وضع زندگی شهروندان آشنایی بیشتری پیدا کنند و از زاویه‌ای دیگر در جریان کارکرد مؤسسات، سازمان‌ها و مجموعه‌هایی که ماهیت وظایفشان، پژوهشی است قرار می گیرند. این هفته هم چنین فرصتی است تا مردم و دوستداران علم و پژوهش با یکدیگر به تعامل بپردازند و بیشتر در جریان فعالیت‌های پژوهشی انجام شده در بخش‌های گوناگون کشور قرار گیرند.
مرکز آموزش مدیریت دولتی بر اساس برنامه راهبردی خود در حوزه های آموزشی و پژوهشی همه ساله برش سالیانه برنامه را تهیه و بر اساس آن اقدام می نماید. در حوزه فعالیت های پژوهشی بر همین اساس طی سالیان گذشته اقدامات موثری صورت گرفته که بنده اهم وظایف معاونت پژوهشی و خلاصه ای از اقدامات انجام شده در 4 سال گذشته اشاره می نمایم .
در حال حاضر، معاونت پژوهشی مرکز آموزش مدیریت دولتی با هدف ایجاد و انجام فعالیت های مختلف پژوهشی در قالب طرح ها، همایش ها، نشست ها، چاپ کتب، فصلنامه ¬ها و توسعه زمینه ¬های گوناگون دانشی در حوزه آموزش و توانمندسازی کارکنان دولت فعالیت می  نماید. این معاونت در طول سالیان گذشته از سه واحد تخصصی پژوهش های کاربردی، نشر و تدوین منابع علمی و آموزشی و همچنین دفتر همایش ¬ها، امور بین الملل و نشست های تخصصی تشکیل شده بود که اخیراً این ساختار در راستای چابک  سازی سازمانی، با تغییراتی همراه گشته و دو بخش نشر و تدوین منابع علمی و آموزشی و دفتر پژوهش و همکاری  های علمی و بین الملل، تغییر ساختار داده است. دفتر تدوین و نشر به انتشار جدیدترین آثار علمی نویسندگان در حوزه مدیریت و نظام اداری در قالب تألیف و ترجمه، همچنین توجه ویژه به تسهیل مسیر چاپ این آثار، تأکید عمده  ای بر تسریع در چاپ آثار و توزیع آن بویژه به صورت الکترونیکی در تمام پهنه کشور دارد و دفتر پژوهش و همکاری¬های علمی و بین المللی در خصوص انجام و  مشارکت در مطالعات پژوهشی حوزه نظام اداری، تهیه گزارشات علمی، نشست های تخصصی و مدیریت دانش مرتبط با کارکنان دولت و همچنین بررسی ¬های بین¬المللی این حوزه را بر عهده دارد.
اجرای کارگاه های پژوهش محور، طرح های مختلف آسیب شناسی آموزش کارکنان دولت، مطالعات اثربخشی، تدوین سند نیروی انسانی، مستندسازی تجربیات مدیریتی شرکت های مختلف، به همراه مشارکت در برگزاری کنگره های علمی – پژوهشی در سطح ملی بویژه کنگره پنجاه سالگی مرکز و همکاری در برگزاری 3 همایش ملی در استان های مرکزی، قزوین و تهران در سال 1398. 
حمایت از رساله دانشجویان دکتری نیز یکی دیگر از محورهای عملکردی پژوهش است. به طوری که رساله 5 تن از دانشجویان بورسیه مرکز، تا زمان حاضر به انجام رسیده و در مراحل پایانی و دفاع از رساله هستند و در سال جاری نیز بر اساس دستورالعمل تهیه شده از رساله های دکتری و پایان نامه های ارشد در موضوعات مرتبط با نظام اداری و آموزش حمایت خواهیم کرد.
دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تولید و انتشار دو فصلنامه علمی- تخصصی  آموزش مدیریت دولتی و فصلنامه تخصصی مطالعات و پژوهش های اداری در حوزه کارکنان دولت  در سال 1398 با هدف راهبردی توسعه مرزهای دانشی و کاربردی تخصصی در حوزه آموزش کارکنان دولت که در حال حاضر به صورت جدی مورد بررسی و مطالعه و پیگیری قرار دارد. در این دو فصلنامه موضوعات مختلفی را تاکنون با مشارکت اساتید دانشگاهی، مدیران اجرایی، دانشجویان، کارکنان مختلف در بخش های تخصصی گوناگون مطرح شده است. 
در اجرای نشست های تخصصی و کارگاه های پژوهش محور اقدامات موثری بر اساس نیاز روز جامعه اداری صورت گرفته است.
مجموع فراگیران  در حوزه نشست های تخصصی، از 2646 درسال 1396به 11862 نفر در هفت ماهه نخست سال 1399 افزایش یافته است. در سال جاری برای رعایت پروتکل های بهداشتی جلسات به صورت برخط و در گستره کل استان های کشور انجام پذیرفته است .
در زمینه مستندسازی تجارب مدیران چند برنامه هم زمان انجام و استمرار دارد. برگزاری نشست یک مدیر – یک تجربه که با هدف ثبت تجربیات مدیریتی و لزوم انتقال تجارب مدیران در نظام اداری و اجرایی کشور برنامه ریزی شده است، نشان می¬دهد که در مجموع 6 عنوان نشست و با مجموع 24 ساعت به انجام رسیده است که این مهم در طول هفته های آینده نیز ادامه خواهد داشت. 
نتایج بررسی عملکردی این واحد  در زمینه ثبت تجربیات زیسته زنان نشان می دهد که از سال گذشته تاکنون در مجموع، تجربیات مدیریتی 24 تن از مدیران و در قالب کتاب تجارب مدیران زن به چاپ رسیده است . 
مستندسازی تجارب مدیریتی استانداران نیز، بخش مهمی از عملکرد این واحد در طول ماه های گذشته است. به طوری که کتاب مدل مدیریت منطقه ای بر اساس تجارب استانداران، برگرفته از همین تجربیات شفاهی  در خصوص تجربه مدیریتی12 تن از استانداران کشور، مورد انتشار قرار گرفته است . 
دفتر تدوین و نشر منابع علمی و آموزشی، نیز به عنوان سومین واحد تخصصی این معاونت، در حوزه های متخلفی فعالیت داشته است. تولید و انتشار کتاب و درسنامه، یکی از محورهای مهم این دفتر است. به طوری  که این دفتر در طی چهار سال گذشته اقدام به تولید 32 عنوان کتاب و درسنامه نموده است و با توجه به نیاز مخاطبان به منابع تجدید چاپی اقدام به چاپ 10 عنوان کتاب تجدید چاپی کرده است. باتوجه به زمان باقی-مانده تا پایان سال حداقل 10 عنوان کتاب جدید نیز به این آمار افزوده خواهد شد.
انتشار اولین فصلنامه علمی- پژوهشی در مرکز آموزش مدیریت دولتی با عنوان «حقوق اداری»، یکی دیگر از فعالیت های مهم این دفتر است. افتتاح کتابخانه تخصصی مدیریتی مرکز که مربوط به این واحد است در کنار پوشش گسترده الکترونیکی کشور در حوزه کتب مدیریتی، از دیگر فعالیت های تخصصی این واحد می باشد. 
برگزاری کافه کتاب در این واحد با رویکرد ایجاد فضایی پویا برای تعامل افراد با یکدیگر در حوزه های مختلف مرتبط با کتاب و کتابخوانی، از دیگر فعالیت های این واحد می باشد که در طول سال گذشته 8 عنوان کافه کتاب با موضوعات مختلف را در دستور کار خود قرار داده است .
 
در خصوص ثبت تجارب مدیران ارشد نظام چند برنامه در حوزه معاونت پژوهشی در حال اجراست، در مورد آنها نیز توضیحاتی بفرمایید؟ 
مرکز آموزش مدیریت دولتی در راستای اهمیت عملی به مقوله ثبت و توسعه کاربردی تجربیات مدیریتی، توجه جدی به این مهم را در سال های اخیر در دستور فعالیت¬های خود داشته است. به طوریکه در همه سطوح مدیریتی برنامه¬های مناسب در نظر گرفته است :
در سطح معاونین رئیس جمهور و وزراء برنامه یک مدیر، یک تجریه داریم که بر اساس این برنامه با توجه به وظایف هر یک از وزارتخانه ها، موضوعات کلیدی استخراج و در قالب برنامه ای حضوری در استودیوی مرکز تجارب مربوطه ضبط می¬شود که تا کنون 6 عنوان برنامه معادل 24 ساعت نشست تخصصی داشته ایم.
موضوع مستندسازی تجارب استانداران (به¬ عنوان یکی از کلیدی ترین مقامات تصمیم  گیر در توسعه استانی) در دستور کار مرکز قرار دارد که به دو روش انجام می شود: اول. جلسات ارائه تجارب مدیریتی با حضور استانداران در مرکز و هم زمان حضور مدیران و کارشناسان عالی دستگاه های اجرایی در جلسه و در شرایط کرونایی به صورت مجازی برگزار می شود و دوم. با مکاتبه  ای که با کلیه استان های کشور انجام گرفته در صدد دریافت تجارب استانداران مستقر در قالب فرمت مشخص هستیم. 
ارائه تجارب مدیران زن به عنوان یک اقدام موثر یکی دیگر از برنامه های کلیدی مرکز هست که به لطف خدا از سال 97 شروع شده و در این برنامه مدیران زن با حضور در مرکز، تجارب مدیریتی خود را برای مدیران دستگاه  های اجرایی ارائه می نمایند. برای سایر سطوح مدیریتی هم، موضوع مستندسازی تجارب بر اساس کاربرگ  های تهیه شده و ارسال در دستور کار قرار دارد و همچنین در سایت مرکز بارگذاری می شود تا مدیران قبل از بازنشستگی بتوانند تجارب دوران خدمتی خود را ثبت نمایند. 
هدف ما از اجرای این برنامه، بازتاب تجربیات تخصصی، علمی و عملی مدیران در موقعیت¬های مختلف است که در طول سه سال گذشته باعث گردیده 43 نشست تخصصی با هدف ثبت تجربیات مدیریتی برگزار شود که خروجی آن در حال حاضر دو عنوان کتاب «مستندسازی تجارب مدیران زن» و «تببین مدل مدیریت منطقه ¬ای مبتنی بر تجارب استانداران» است. لازم به ذکر است که جلد دوم کتاب با محوریت ثبت تجارب استاندارن نیز با ادامه نشست¬های استانداران در مرکز و دریافت مستندات استانداران مستقر ان شاء الله به زودی آماده چاپ می ¬شود .
چاپ کتب، فصلنامه و درسنامه های آموزشی در چه زمینه ها و با چه اهدافی انجام می شود؟
همان طور که استحضار دارید، هدف معاونت پژوهشی متناسب با ماهیت و چشم انداز سازمانی، توسعه زمینه های دانشی و پژوهشی با محوریت آموزشی و توانمندسازی کارکنان دولت در قالب کتب، مقاله، سمینار، طرح های پژوهشی و ... با تأکید بر حوزه نظام اداری و مدیریتی است. با علم به این اهداف، این معاونت طی چهار سال گذشته اقدام به تولید 32 عنوان کتاب و درسنامه نموده و باتوجه به نیاز مخاطبان به منابع تجدید چاپی اقدام به چاپ 10 عنوان کتاب تجدید چاپی نیز نموده است که با پیش بینی های صورت گرفته، حداقل10 عنوان کتاب جدید دیگر تا پایان سال به چاپ خواهد رسید. در همین جا از همه مدیران ارشد اجرایی و اساتید محترم دانشگاه ها دعوت می کنم، کتاب های خود را که جنبه کاربردی و عملیاتی دارد و در راستای توسعه و کارآمدی بیشتر نظام اداری است برای چاپ به دفتر تدوین و نشر مرکز ارسال نمایند و مطمناً مورد حمایت قرار خواهند گرفت.
یکی دیگر از اقدامات کاربردی پژوهش، توسعه فصلنامه¬های علمی- پژوهشی و علمی- تخصصی است.
فصلنامه حقوق اداری، به عنوان اولین فصلنامه علمی – پژوهشی این مرکز، از سال 1392 شروع به فعالیت نموده است. این فصلنامه در راستای توجه به این مهم که حقوق اداری، یکی از اصلی¬ترین ساز و کارهای تنظیم کننده روابط مردم و نظام اداری به شمار می  رود و به منظور ترمیم این نقیصه راهبردی در فرایند نظام اداری کشور و همچنین با هدف تبیین، تامین و تسهیل رابطه مردم و دولت در چارچوب قوانین و اسناد فرادستی کشور به ویژه سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری در جهت پشتیبانی علمی و پژوهشی از ماموریت های تعریف شده سازمان اداری استخدامی کشور (اخلاق اداری و صیانت از حقوق مردم) و کمک به بدنه نظام اداری کشور در زمینه ارتباط بهینه حقوقی با مخاطبان و تلاش برای ارتقای سطح دانش حقوقی نظام اداری و بالابردن سطح و توان پژوهش برای نهادینه کردن آن در بدنه نظام اداری، از سال 1392 اقدام به تاسیس و انتشار فصلنامه حقوق اداری جهت تولید دانش علمی و پژوهشی در زمینه حقوق اداری نموده و امروزه مورد توجه نظام اداری و دانشگاهی قرار گرفته است . 
همچنین نشر فصلنامه های علمی – تخصصی آموزش مدیریت دولتی و همچنین مطالعات و پژوهشهای اداری، به عنوان یکی دیگر از محورهای فعالیتی در حوزه نشر فصلنامه است. در این خصوص، دفتر پژوهشهای کاربردی معاونت پژوهشی براساس مأموریت و سیاست های ملی خود مبنی بر توسعه آموزش کارکنان و مدیران، اقدام به انتشار فصلنامه تخصصی آموزش مدیریت دولتی و فصلنامه تخصصی مطالعات و پژوهش های اداری با رویکرد حل مطالعه، بررسی و تلاش بر کاهش مسائل و مشکلات مبتلابه نظام اداری کشور نموده است. این دو فصلنامه که با مجوز انتشار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همزمان در سال 1398  آغاز به¬کار نمودند. تاکنون مسائل و چالش¬های مختلف نظام اداری و آموزش کارکنان دولت را پوشش داده-اند. توجه به موضوعات تخصصی همچون آسیب شناسی آموزش کارکنان دولت، نیازسنجی آموزشی، طراحی و برنامه¬ریزی آموزشی، سازمانهای یادگیرنده و یادگیری سازمانی، توانمندسازی کارکنان، اثربخشی آموزشی، آموزش و یادگیری الکترونیکی، فرهنگ سازمانی، جانشین پروری، حکمرانی خوب، تاب¬آوری، مدیریت دانش، بهره¬وری، توسعه و تعالی سازمانی و حقوق شهروندی و سازمانی در نظام اداری به عنوان مهم¬ترین محورهای مورد مطالعه توسط اساتید، دانشجویان و کارکنان و مدیران مختلف دولتی در این دو فصلنامه تا به امروز می¬باشد که به¬عنوان یکی از محورهای علمی مورد استفاده در منابع آموزش کارکنان دولت مورد تأکید است، در این معاونت با جدیت مورد توجه قرار دارد. به طوری¬که در سال 1399 هشت عنوان درسنامه در این معاونت نگارش و تولید شده است که از محورهای اصلی دوره¬های آموزشی کارکنان دولت خواهد شد . 
در مورد اهداف مورد نظر برای تدوین و چاپ دو کتاب جدید «مستندسازی تجارب مدیران زن» و «تببین مدل الگوی توسعه منطقه ای بر اساس تجارب استانداران» که کار جدیدی هست بیشتر توضیح می دهید؟
همان طور که می دانیم موضوع مدیریت زنان به عنوان یک دغدغه جدی همیشه از سوی فعالان، نهادها و بانوان مورد مطالبه بوده است. علی  رغم اینکه قانون اساسی راه را برای تصدی مناصب مدیریتی زمان و قدرت تصمیم  گیری های باز گذاشته است، ولی برداشتهای نادرست از قوانین و آیین  نامه ها و نوع نگاه افراد در سطوح مختلف به مدیریت زنان موجب شده که کمتر به نقش تأثیرگذار آنان توجه شود. با همه توجهی که در دهه اخیر در خصوص استفاده از مدیریت زنان در سطوح مدیریتی مختلف صورت گرفته است. ولی هنوز در زمره کشورهای دارای پایین ترین سطح حضور زنان در سطح مدیریتی و تصمیم گیری هستیم. در دولت یازدهم و دوازدهم برای بهره مندی از توان این قشر از جامعه سیاست ها و برنامه هایی در نظر گرفته شد. از جمله لزوم دریافت گواهینامه شایستگی برای انتصاب و ارتقاء در پست های مدیریتی که تعداد زیادی از بانوان شایسته توانستند با حضور در کانون  های ارزیابی موفق به دریافت این گواهینامه شوند و مصوبه شورای عالی اداری مبنی بر اینکه تا پایان برنامه ششم توسعه می بایست برای سی درصد از پست های مدیریتی از خانم  ها استفاده شود، خود موجب حساس شدن مدیران دستگاه های اجرایی و توجه آنان به این امر گردید. با این اوصاف سهم 5 درصدی مدیریت زنان در ابتدای دولت یازدهم به 23 درصد در نیمه اول سال 99 رسیده است و امید می رود تا پایان برنامه در سال 1400 رشد مورد نظر براساس شایسته گزینی محقق شود، هم اکنون حدود صد نفر از بانوان در پست مدیریت عالی و حدود 120000 نفر در سطوح پایه و میانی مشغول هستند که نوید بخش چرخه مدیریت آنان در بلندمدت می باشد.
در همین راستا مرکز آموزش مدیریت دولتی بسته های آموزشی ویژه مدیران زن و جوان را طراحی و پس از تأیید سازمان اداری و استخدامی به دستگاه های اجرایی ابلاغ نموده تا در برنامه آموزشی خود لحاظ نماید. در یک سال و نیم گذشته مدیران زن و جوان حدود 86000 ساعت آموزش دیده اند. از این رو، جهت مستندسازی تجارب مدیریتی بانوان، پس ارائه تجارب به صورت حضوری و هم اکنون به صورت وبینار برای مدیران سراسر کشور، کتاب تجارب مدیریتی زنان نیز بر اساس صحبت های آنان تدوین و چاپ شده است .
در خصوص چاپ کتاب «تببین مدل توسعه منطقه ای مبتنی بر تجارب استانداران» نیز با توجه به اینکه استاندار یک مقام حاکمیتی در استان محسوب می شود و نقش بسیاری در توسعه و پیشرفت استان بر عهده دارد و مدت هاست که طرح بومی¬سازی مدیریت کشور و تئوری¬ های مربوط بدان، از جمله تأکیدات مقام معظم رهبری بوده و تلاش هایی نیز در این زمینه صورت پذیرفته است. با علم به اهمیت این موضوع و همان گونه که اشاره گردید. در حال حاضر، مرکز آموزش مدیریت دولتی ضمن درک شرایط موجود کشور در خصوص اهمیت انتقال تجربیات و با هدف بهره گیری از الگوهای بومی مدیریتی در عرصه تئوری و عمل و نیز با هدف نیل به سمت تولید نظریه های مدیریتی داخلی و کارکردی، به بررسی و انتقال تجربیات استانداران به عنوان نماینده عالی دولت در استان¬ها همت گمارده است. در همین خصوص، تعداد 17نفر از استانداران دولت دوازدهم مشمول قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان مورخ 6/6/1397 شدند و استانداران دیگری که مدتی از خدمت خود در این پست حاکمیتی قرار داشتند؛ تبدیل دانش ضمنی آنان به دانش عینی و کاربردی و مستندسازی تجارب مدیریتی آنان به عنوان یکی از اولویت های پژوهشی مرکز آموزش مدیریت دولتی در دستور کار قرار گرفت. تاکنون تعداد 12نفر از استانداران به صورت جلسات حضوری و وبیناری علاوه بر انتقال تجربه شفاهی به مدیران شرکت کننده در نشست¬ها، تجارب آنان پس از پیاده¬سازی فایل و ویراستاری در قالب جلد اول کتاب توسعه منطقه¬ای با استفاده از تجارب استانداران چاپ شده است. 
برگزاری نشست های علمی، تخصصی و همایش ها در شرایط کرونایی به چه صورت هست و موضوعات نشست ها بر چه اساسی انتخاب می شود؟
مرکز آموزش مدیریت دولتی از گذشته تاکنون محل سخنرانی، هم ‌اندیشی، مباحثه و تبادل آراء، تبیین نظریات نو، تحلیل پارادایم‌های فکری جدید و ... در عرصه های مختلف مدیریتی و زندگی شهروندان بوده و هست. هدف از برگزاری این نشستهای تخصصی نیز مسلماً آشنایی با جدیدترین نظریه های کاربردی با تأکید بر نظام اداری و مدیریتی کشور و همچنین توسعه مرزهای دانشی کارکنان دولت است. در سال گذشته (1398)، 9 نشست تخصصی در مجموع برای 1695 نفر برگزار گردید و در سال جدید همان گونه که شما اشاره کردید، مقوله کووید19 اگرچه سبک و سیاق برگزاری این نشست ها را  با چالش مواجه نمود؛ اما با همفکری و عملکرد همکاران  در طول نه ماه گذشته در مجموع 22 نشست تخصصی مورد نیاز دستگاه ها و نظام اداری در این مرکز برگزار گردید که در مجموع تعداد 11862 فراگیر و با  23724 ساعت، مورد آموزش قرار گرفتند که عمدتاً با استفاده از برگزاری نشست‌های تخصصی آنلاین (برخط) صورت گرفته است که خود شیوه مناسبی در شرایط کرونا ویروس است.
نشست تخصصی در زمینه حکمرانی خوب، یکی از محورهای مهمی بود که با استقبال گسترده  ای از سوی دستگاه های مختلف مواجه گردید. اهمیت این موضوع، معاونت پژوهشی را بر آن داشت تا با اجرای سلسله نشست¬ های تخصصی به تشریح چرایی ناکامی در رسیدن به حکمرانی خوب و ارائه چارچوبی تحت عنوان انطباق تکرارشونده مسألهمحور مبتنی بر یافتههای اخیر درباره توسعه و اصلاح نظام‌های اداری بپردازد که هدف از آن افزایش ظرفیت اجرایی و ارتقای کارآمدی و اثربخشی دستگاههای عمومی در مسیر توسعه می-باشد.
مقوله تاب  آوری در نظام اداری نیز به عنوان یکی از موضوعات نشست می باشد که با استقبال گسترده کاربران مختلف مواجه گردید. در این زمینه نیز مرکز آموزش مدیریت دولتی برای افزایش تاب آوری و ضریب تحمل نظام اداری کشور برای مواجهه با مشکلات و فشارها در وضعیت کنونی و با توجه به اهمیت و ضرورت برگزاری نشست ¬های تخصصی درحوزه تاب آوری نظام اداری، اقدام به برگزاری سلسله نشست هایی با محوریت موضوع تاب آوری در نظام اداری نمود. 
خلاقیت و حل مسئله، ابعاد حکمرانی علوی، مدیریت جهادی، کوچینگ (مربیگری) در سازمان، آینده نگری، حقوق شهروندی و توسعه پایدار، نقشه راه توسعه و پایش فرهنگ سازمانی دستگاه های اجرایی، آشنایی با علوم رفتاری موثر بر توسعه فرهنگ سازمانی، راهبردهای نوین مدیران منابع انسانی، تحلیل مدیریت دانش در دستگاه  های دولتی در ایران، جانشین پروری مدیران جوان و زن در راستای بهره  وری اداری، برنامه  ریزی استراتژیک منابع انسانی، راهبردهای توسعه نظام آموزش کارکنان دولت و ... از دیگر موضوعات نشست ¬های تخصصی می باشند که مورد توجه قرار گرفته  اند.
 

  • لینک کوتاه : /Z9x

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 807
کلمات کلیدی
مریم کوشا
خبرنگار

مریم کوشا

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید