تشریح روش انتخاب روسای برتر دانشگاه ها در هفتمین کارگاه روایت یک تجربه
معاون وزیر علوم: در این ارزیابی، 15 هزار عضو هیئت علمی مشارکت کرده اند. معاون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات با اشاره به جامعه آماری حدودا 28 هزار نفری اعضاء هیئت علمی دانشگاهها گفت: برای ارزیابی عملکرد و انتخاب روسای برتر دانشگاهها با خطای 3 درصد از 15 هزار نفر تعداد یادشده نظرسنجی شد. |
به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش مدیریت دولتی روح الله رازینی که در هفتمین کارگاه تجربهنگاری با موضوع "انتخاب روسای برتر دانشگاهها با روشی نوین در ارزیابی عملکرد" با اشاره به دستور وزیر علوم برای ارزیابی و تقدیر از 10 رئیس دانشگاه، 2 رئیس پارک علم و فناوری و 2 نفر رئیس پژوهشگاه برتر کشور در اجلاس سه ماه یکبار روسای دانشگاههای کشور گفت: در سال 1401 علاوه بر 15 هزار عضو هیئت علمی، بیش از 15 هزار نفر از کارمندان 135 دانشگاه، موسسه آموزش عالی و پژوهشی و پارکهای علم و فناوری مورد ارزیابی قرار گرفتند.
معاون آموزشی خاطرنشان کرد: برای تحقق این هدف طی دو سال طرح ارزیابی را اجرا کردیم و با تشکیل سه کمیته طراحی، اجرایی و تلفیق، روسا را در مواجهه با موضوعات و اتفاقات خاص تبلور مدیریتی آنها را بررسی کردیم.
وی در تشریح سخنانش گفت: برای ارزیابی عملکرد روسای دانشگاهها به هیچ وجه منزلت علمی و تعداد مقالات مدنظر قرار نگرفت، بلکه عملکرد آنان را در دو بخش انتظارات عملکردی و دستاوردهای نوآورانه ارزیابی کردیم.
رازینی ادامه داد: اینکه روسا هنگام قرار گرفتن در موقعیت های خاص چه واکنشی دارند مهم بود مثلا: عملکرد روسای تازه منصوب شده و توان شایستهگزینی آنان در انتصابات، چگونگی مدیریت دانشگاهها در بازگشاییهای دوره پساکرونا و نیز مدیریت بحران و تعارضات در اغتشاشات سال 1401 به عنوان برخی موقعیت های خاص، ملاک بررسی شایستگیهای آنان مدنظر قرار گرفت که پس از ارزیابیهای مختلف، در نهایت به برترینهای وزارت علوم نشان و تندیس سرو اعطا شد.
وی بر ضرورت ایجاد آمادگی حوزه های مختلف پیش از اجرای پروژه های بزرگ تاکید کرد و گفت: قبل از آغاز به کار، زمینه بازدید مدیر کل حراست از مرکز تماس ارزیابان با اعضاء هیئتهای علمی و نیز نحوه توزیع و جمع آوری مدیران ستادی فراهم شد، همینطور چگونگی اخذ نظرخواهی برخط کارمندان موسسات و خوداظهاری روسای دانشگاهها به اطلاع مسئولان رسید.
رازینی که پیشتر ریاست مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم را برعهده داشت درباره نقاط ضعف پروژه یادشده نیز گفت: از اولویتهای راهبردی و اهداف جریانساز این طرح توسعه توانمندسازی روسا طبق ارزیابی انجام شده بود که متاسفانه با شهادت رئیس جمهور و تغییر دولت این مبحث نیز امکانپذیر نشد.
وی از مشکلات اجرای طرح را فقدان بانک آماری جامع از اعضاء هیئت علمی دانشگاههای کشور در وزارت علوم دانست و گفت: حتی در مسیر دریافت شماره تلفن های آنها موانع مختلفی داشتیم و پس از رفع مسائل قانونی، با مشکل بزرگتری مواجه شدیم و آن اینکه به ازاء هر کد ملی چند شماره تلفن ثبت شده بود که این نیز دسترسی ما را به هیئات علمی دانشگاهها با مشکل مواجه می کرد.
رازینی همچنین تفکیک عملکرد فردی از عملکرد سازمانی، در نظر گرفتن سطح موسسه در ارزیابی، انتخاب محورها و شاخص های ارزیابی و نحوه سنجش آن، اجماع دیدگاه کارشناسی، مسائل مبتلابه زیرساختهای نظرسنجی برخط و نیز تکمیل نبودن بانک اطلاعاتی کارکنان را از دیگر محدودیت ها و چالش های این پروژه برشمرد.
معاون وزیر علوم میانگین رضایت اعضاء هیئت علمی از روسای دانشگاهها را بیش از 70 درصد و کارکنان دانشگاهها را از ایشان بیش از 50 درصد اعلام کرد و گفت: در این سنجش رئیس دانشگاهی داشتیم با سطح بندی بالای 90 درصد و رئیس دانشگاهی هم بود که عملکردش زیر 20 درصد ارزیابی شد.
رازینی افزود: همچنین با اخذ موافقت وزیر محترم مقرر بود در کنار تقدیر از 10 رئیس برتر دانشگاهها، طبق سنجش اخیر چند نفر از ضعیفترین روسا نیز برکنار شوند اما اتفاقات اخیر مانع از تحقق این هدف شد.
در کارگاههای روایت یک تجربه، روای از فوت و فن های تجربه ای که با آن درگیر بوده، با جزئیات می گوید. مرکز آموزش مدیریت دولتی مشروح این کارگاهها را در قالب تصویری و کتابچه به زودی منتشر می کند.
مشاهده تیزر کارگاه |
- لینک کوتاه : /ZSX